
28 SEPTEMBER THE NEW ZEALAND GAZEITE 2661 

the date on which the complaint would be considered. Indeed, 
the Corporation did not respond, apart from an acknowl~dge­
ment of the complaint until after Dr Ehrhardt wrote agam to 
the Secretary on the '9th of February. Dr Ehrhardt's com­
plaint in this respect is upheld. 

In doing so the Tribunal must point out that the complainant 
hims-elf impaired the likelihood of justice being done through 
his taking so long to lodge a formal complaint. His letters of 
objection began on 18 August 1 CJ77, and on 7 October he was 
advised that if he was not satisfied he should lodge a formal 
complaint with the Broadcasting Corporation. H~ chose not ~o 
do so until 13 December when he wrote requesting full details 
of how to do that. It is surprising, in view of his opposition 
to the news and current affairs programmes involving abortion, 
that he did not see fit to formalise his complaint months 
earlier. 

Regardless of this we might be forgiven for wond-ering 
whether Dr Ehrhardt was as ignorant of procedure as he 
makes out. He was aware of the existence of the Broadcasting 
Tribunal, having appeared before it in Dunedin as a witness 
called by a complainant in November ICJ77. He had access 
then to the acting Registrar who was with the Tribunal at its 
sitting in Dunedin. 

Furthermore the complainant in that case was a Dunedin 
solicitor, who was fully conversant with the procedure. It. is 
difficult to imagine Dr Ehrhardt as 1his witness not discussmg 
with the solicitor how a complaint could be lodged. 

The Tribunal was disappointed in the inability of Radio 
New Zealand to produce any recordings and its failure to f?nd 
in its filing systems a number of th-e news bulletins and scnpts 
complained about. 

In the absence of a complete record of the abortion material 
broadcast during the period, it is difficult to judge the merit 
of the allegations of bias and of failure to make reasonable 
efforts to present significant points of view within the period 
of current interest. 

The complainant usually wrote letters of complaint promptly 
after hearing broadcasts, which he considered biased or 
unbalanced, yet Radio New Zealand was unable to produce any 
sound recordings or transcripts of current affairs programmes 
and other programmes which, because of the extent of com­
ment broadcast, might have been expected to generate 
complaints. The head of news and current affairs Mr G. W. 
Harte, said that written copies of a number of the items were 
missing; that a new computerised system made them harder to 
locate and that an office shift resulted in some being lost. At 
the hearing Mr Harte supplied the bulk of the abortion news 
items broadcast on December 14, 15, 16, 19, 20, and 22, ICJ77. 
These were an overwhelming number of items about which 
Dr Ehrhardt had not complained. 

Nevertheless the complainant's case has suffered seriously 
because of the unavailability of confirmed details of many of 
the broadcasts he complained of. 

Mr Harte took the attitude that there was no need to keep 
items in question until a formal complaint had been lodged and 
pointed out the difficulty of keeping a large number of tape 
recordings for any considerable length of time in case they 
were needed. 

The rules of broadcasting, in force at the time of the 
programmes complainoo about, provided that television stations 
should hold for 14 days sound recordings of current affairs 
and news programmes and all other local programmes of the 
magazine interview and commentary type which involved free 
expression of opinion on matters of public interest and con­
troversy, For radio, the requirement was to hold for 14 days 
after broadcast, a recording of all talk-back and open-line 
programmes only. 

Mr Harte was in the position of having to assert that Radio 
New Zealand considered it had provided a proper balance of 
programmes over a period, but he was unable to produce 
s~.lic evidence to support the assertion. 

The rules approved in May 1CJ78 repeat this latter require­
ment for radio and provide: 

"When a formal or serious complaint is made about a pro­
gramme, stations must ensure that all relevant recordings, 
scripts or other programme information are held until the 
complaint has been finally dealt with." 

Under the rules an obligation is placed on warrant holders 
to give the Tribunal such information as it shall require from 
time to time on any particular programme or on programmes 
generally. 

Consideration should be given by the Rules Committee to a 
provision in respect of n-ews and current affairs programmes 
that some minimum period of retention should apply and that 
retention should continue in circumstances such as the one 
under present consideration. 

Dr Ehrhardt's second compfaint related to section 24 (1) (d). 
The Tribunal has come to the following conclusions : 

C 

1. It is impossible to determine the complaint because of the 
lack of information. 

2. We are not satisfied that Dr Ehrhardt's information makes 
out a prima facie case or that it can be elevated above the 
level of an allegation. Dr Ehrhardt himself admits to a sub­
jective attitude and indeed has sought in his correspondence a 
bias from broadcasters in favour of his point of view. 

3. We accept Mr Harte's contention that while Dr Ehrhardt 
is concerned with abortion, as an issue, som-e of the complaints 
related to the reporting of events. Those programmes must be 
judged on a basis of news reporting of events concerning the 
issue. 

4. On the December days above-mentioned the news items 
broadcast included a large number of abortion related items 
about which there was no complaint from Dr Ehrhardt., For 
example on 14 December at least 24 items on abortion were 
broadcast and only one from that day figured in the com­
plainant's case. 

5. Thus his sample was a selective one on which to 
generalise an allegation of bias. 

With regard to the complaint under section 24 (1) (e) Dr 
Ehrhardt pressed the view that following a Checkpoint pro­
gramme (in respect of which the Director-General of Radio 
New Zealand has admitted that there were some grounds for 
his complaint) no subsequent programme was unbalanced the 
other way. We do not accept this contention as desirable or 
valid. The Act does not require it. 

In respect of a later programme about which we have no 
detail h-e did accept that there was a balanced treatment. Radio 
New Zealand has demonstrated that the items complained of 
are a somewhat small selection of those actually broadcast on 
the general topic. It was not possible to accept that any bias 
which might appear in the sample could be extrapolated to 
apply to the coverage overall. 

Radio New Zealand makes no attempt to present a balance 
of views on the issue on a daily basis or in the reporting of 
parliamentary debates to present summaries of the argument at 
predictable times. The Tribunal accepts the principle of report­
ing news as it is made and achieving a balance of th-e views 
in the community over a longer period. To achieve balance 
within a news bulletin would be largely impracticable given 
the exigencies of radio news and undesirable in that the non­
availability of contrary opinions could result in the suppression 
of news or comment. 

However, the Tribunal would expect those holding editorial 
responsibility to keep the overall impact of news and current 
affairs broadcasts on controversial issues under review with a 
concern to ensure an adequate reflection of community 
attitudes. 

The Tribunal had the assertion of Radio New Zealand that 
such a balance was maintained and some evidence in the form 
of subsequently submitted transcripts, that at least following 
Dr Ehrhardt's stated intention to complain, anti-abortion argu­
ments were put quite often in a full day's news rather than 
selected bulletins was followed. 

Again the absence of transcripts of the recorded news inter­
views and current affairs programmes was particularly frus­
trating. The Tribunal had a copy of a letter from the Director­
General of Radio New Zealand to Dr Ehrhardt of 31 August 
J '577 admitting there was some grormds for his complaint with 
regard to Checkpoint of 19 August. However, the Tribunal 
cannot make a decision on th-e overall charge of bias because 
of insufficient evidence from the complainant and from Radio 
New Zealand. 

In the case of the alleged breaches of section 24 (1) (f) 
the bulk of items con.cerned were available for our perusal 
In most cases these were reports of events in the community 
and the Tribunal does not feel that the items quoted were an 
incitement against law and order. Mr Harte has admitted that 
he was "not enamoured" of an unsourced report that "six 
women in the Waikato are undergoing a month's training to 
beconw illegal abortioni'sts, and they· say when they've l'earnt 
the skill they will pass it on to others." He did not believe 
that stories of this kind could generally be broadcast but 
claimed that his organisation must find perfection just beyond 
reach. As no specific details were given on which a listener 
might take action the item, as broadcast, cannot be held to 
disregard "the maintenance of law and order". 
General 

It should not be thought that this Tribunal will, in every 
case where a person decides to complain about every pro­
gra~e ?n a topic over a long period, embark on a detailed 
e~nat1?n of every br~dcast un~er complaint, nor that it 
will reqmre the Corporation to retneve every piece of infor­
mation and broadcast on that topic. 

However, in the pres-ent case where complaints had been 
steadily lodged during the period in question, and the Director­
General ~d~ aware of the de.tails of the complaints, it 
appeared Justified to us to reqmre Radio New Zealand to 
s11bmit to us the items complained about and if they wished to 


