
15 FEBRUARY THE NEW ZEALAND GAZETTE 313 

rape as a ground for abortion which was not strictly accurate.) 
TV 1 and the Corporation should have acknowledged the 

mistake. We do not accept that Mr Cockram's rema~k 
"However this seems to be the position ... " a little earlier m 
the report excuses TV 1 from correcti:Ig an e~ror partic_ularly 
since the passage concerned opens The Bill does. tighten 
significantly ... ", which could be said to be so defimte as to 
nullify the earlier qualification. . . . 

The society made lengthy submissions relatmg to tht? Cor­
poration's later statement ~t the r~p~rt was . attemptmg Jo 
highlight a radical change m _the cnte~ia. relatmg to permi~­
sible abortions. We do not thmk !hat it is nec_essa:Y f?r th!s 
Tribm1al to embark on an analysis of the legislat10n m this 
decision. Suffice it to say, it does not appear that the chapges 
that occurred in the criteria were "radical" changes as claimed 
by the Corporation. The radical changes in the legislation 
related rather to the methods of control of the decision 
making process for authorising abortions. 

The issue was of some importance. Many people would 
have obtained their first information about Parliament's 
decision on this key aspect of the legislation from Mr Cock­
ram's report and their attitudes could have been moulded 
accordingly. It is a matter for regret that they were not 
subsequently told that the Bill and later _the Act, did in fact 
provide that the mother's mental or physical health would be 
considered, Television One not having put the record straight. 

While the Tribunal considers that Television One should 
have acknowledged the error, it would certainly accept t~e 
Director-General's view that to refer some months later m 
detail to the content of the news item was impracticable and 
would probably have caused confusion. . . 

The Tribunal does not accept, however, that it necessanly 
remains impossible even now for Television One to broadcast 
a programme which might help to explain the criteria laid 
down in the Act even if this involves providing some explana­
tion of any differing interpretations of the meaning of the 
legislation as it now stands. 

Section 24 (1) of the Broadcasting Act 1976 provides that 
the Corporation should be responsible for maintaining in its 
programmes and their presentation, standards which will be 
generally acceptable in the community, and in particular it 
should have regard to 

"(d) the accurate and impartial gathering and presenta­
tion of news, according to recognised standards of 
objective journalism." 

The Tribunal finds that the report in the single respect 
referred to was not an accurate presentation of news and 
therefore upholds the complaint. However, the Tribunal 
declines to find that the Corporation was guilty of failure to 
present the news impartially. 
Co-opted Members-

In accordance with the Act, the Tribunal co-opted Mr G. C. 
Ell and Mr G. R. Wear, two persons whose qualifications 
and experience were likely, in the opinion of the Tribunal, 
to be of assistance to the Tribunal in dealing with this com­
plaint. They took part in the hearing and the deliberations of 
the Tribunal. The decision however, in accordance with the 
Act, is that of the permanent members. 

Dated the 23rd day of November 1978. 
For the Tribunal: 

B. H. SLANE, Chairman. 

Decision No. 10/78 
Decision of the Broadcasting Tribunal 

IN the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the matter 
of a complaint by Thomas Francis Gill, pursuant to section 
67 (1) (b). 
WARRANT HOLDER: Broadcasting Corporation of New Zea­

land (Television One). 
BEFORE THE BROADCASTING TRIBUNAL 

B. H. Slane (Chairman), Lionel R. Sceats (Member), Janet 
C. Somerville (Member), G. C. Ell (Co-opted Member), 
G. R. Wear (Co-opted Member). 

Hearing: 12 October 1978. 
DECISION 

The complaint referred to the Tribunal by Hon. T. F. Gill, 
Minister of Immigration, concerned a news item broadcast by 
Television One in its 6.30 p.m. news bulletin on Monday, 
12 June, 1978. The programme concerned the treatment and 
prosecution of overstayers and originated from the Auckland 
newsroom. It comprised a report by Carol Archie in which 

C 

she presented the views of a prominent Tongan la~er, Mr 
Clive Edwards, another Auckland lawyer, ~r Kevm -~yan, 
and the executive officer to the Race Relat10ns Conciliator, 
Dr Peter Sharples. 

The item was introduced by the newsreader thus : 
"New Zealand immigration authorities were today 

accused of being cruel and ruthless in their dealings 
with Pacific Island immigrants. The claim comes from 
two Auckland lawyers who represent a large proportion 
of Auckland's overstayers and other immigrants. The 
lawyers say they are disturbed by the upsurge of court 
appearances for Pacific Islanders on overstaying 
charges and they claim humanitarian considerations 
are being overlooked if the numbers in Auckland 
courts increase." 

The reporter, Carol Archie, then detailed the number of 
prosecutions in the Auckland Magistrate's Court each day and 
said that Mr Edwards was disturbed that many more Pacific 
Islanders were being charged as illegal immigrants than other 
nationalities. 

The item presented the views of Mr Edwards and the other 
two persons interviewed and it was claimed that husbands and 
wives were being separated from each other and their 
children while others were being deported when they were ill. 
The claim was made that the concept of "humanitarianism" 
did not exist in the Immigration Division as, regardless of 
any case put up on humanitarian grounds, the department 
said "no". The manner in which Pacific Islanders were 
apprehended by field officers in Auckland was described by 
one of the lawyers as "very ruthless". 

Mr Gill said that the persons interviewed were "critical of 
a group of public servants in the performance of their duties 
as immigration officials, the combined effect of which 
amounted to an unwarranted unsubstantiated and grossly 
unfair attack on those public servants". 

The Minister summarised his complaint to the Tribunal as 
follows: 

I. Because of its strong bias the news item should not and 
need not have been transmitted without a counter-balancing 
viewpoint; 

2. That no effort was made to obtain such a viewpoint from 
Immigration officials or from me, as Minister of Immigration, 
or, presumably, from anyone else before transmission of the 
news item complained of; and 

3. That Television One on this occasion failed to exercise 
impartiality in the gathering and presentation of news; and 
that Television One therefore denied certain public servants 
an effective right of reply to serious allegations made against 
them. 

Mr Gi!I first complained to the Chairman of the Broad­
casting Corporation of New Zealand by letter dated 14 June 
which was treated as a formal complaint and was supple­
mented by a further letter dated 15 June. The Minister 
pointed out that the two lawyers concerned handled cases for 
overstayers and had received an advertisement from the pro­
gramme. The Minister pointed out that since the Act was 
passed giving overstayers who had been found guilty the right 
to appeal to the Minister, 52 cases had been finalised and of 
those 15 had been allowed and 37 declined. He mentioned 
this to counter the statement of Dr Sharples that as far as his 
~ffice,, was concerned, "Of late our success rate has been 
ml. ... 

The Minister pointed out that under the Act the Minister 
had to be satisfied that ''because of exceptional circumstances 
of a humanitarian nature it would be unduly harsh or unjust 
to deport the offender from New Zealand." Mr Ryan had 
complained on the programme that there had been no indica­
tion given as to what the Minister meant by those words. 
Obviously the impression had been given that the policy was 
laid down by the Minister and not by the legislation. In his 
original complaint and in his statement on television he 
referred to a letter from Mr Ryan which confined the state­
ment of grounds in an appeal to the facts that the offender 
was 17 and had no work to return to in Tonga. 

The Corporation dealt with the complaint on 8 August 
1978 and in a letter dated 11 August set out its decision: 

"In its examination of the case the board took particular 
note of the requirements of section 24 (1) (d) and (e) 
of the Broadcasting Act in the manner of accuracy and 
balance. It was noted that the item was presented in 
such a way that, if it did contain inaccuracies as you 
claim, these were presented as the opinions of Messrs 
Ryan, Edwards and Dansey and not of Television One; 
in this respect the board felt that subsection (d) above 


