
314 THE NEW ZEALAND GAZETIB No. 10 

had not been breached by any intention of Television 
One. However, there is always a residual duty for a 
news service to ensure that the accuracy of any accusa­
tion is put to the test. The board found that Television 
One did recognise its duties in this respect by e~rly 
decisions and action taken by the reporter, the assign­
ment editor and the duty editor at Auckland, and by 
the network editor in Wellington: these decisions 
resulted in your being interviewed for the 6.30 p.m. 
news on 13 June. 

"This interview, apart from testing the validity of state­
ments made on 12 June, gave Television One the 
opportunity of meeting its obligations under subsection 
( e) in regard to balance. Subsection ( e) uses the 
words: 
' ... reasonable efforts are made to present significant 

points of view either in the same programme or in 
other programmes within the period of current 
interest.' 

"The board was not called upon to make an editorial 
judgment by deciding whether the issue would have 
been better covered in one bulletin, but to decide 
whether, in covering it in bulletins on succeeding days 
Television One was in breach of subsection ( e) . The 
board came to the conclusion that as the Act makes 
provision for coverage over a longer period than a 
single programme, Television One was not in breach 
of its requirements. It found therefore, that it could not 
uphold your complaint. 

"Nevertheless, the board has asked me to convey its 
sincere regret that, because of an unfortunate misunder­
standing between the Auckland and Wellington news 
sections of Television One, you held yourself in readi­
ness on Monday, 12 June, for an interview which did 
not eventuate. The assumption had been made, without 
warrant, that you would be automatically unavailable 
on a Monday, being Cabinet day. Staff have been 
advised that such assumptions must not be made in 
future with regard to anyone's availability. 

"Perhaps I could offer an explanation of one other 
source of annoyance to you when you thought that the 
reporter who interviewed you, Spencer Jolly, had not 
seen the original item. His words to you were meant 
to convey that he had not initiated or taken part in 
the i2 June item, but had seen it in full." 

The Minister was dissatisfied with the decision and exercised 
his right to refer the complaint to the Tribunal which he did 
on 23 August, filing the declaration required under the Act 
on 15 September. 

While Mr Gill considered the Tribunal could deal with the 
complaint without the necessity of the parties appearing 
personally he was asked by the Tribunal to attend. We also 
had the benefit of statements made by Mr Eckhoff, editor of 
news for Television One and Mr Spencer Jolly, who inter­
viewed the Minister the day after the offending programme. 
It was Mr folly's interview which had been found by the 
Corporation to fulfil its requirement to present significant 
points of view within the period of current interest. 

The Tribunal viewed both items, had a copy of the script 
and the benefit of submissions made by the Minister and Mr 
Hudson for the Corporation. 

It may be as well to dispose of one minor matter at this 
stage. There were conflicting versions referred to in the 
decision of the Corporation as to how the separate interview 
with Mr Gill was finally prepared. The Tribunal is satisfied 
that Mr Jolly was informed the day before that he would be 
required to do the interview and that he viewed the pro­
gramme when it was broadcast and that no criticism is 
justified on the way in which he carried out that assignment. 

Section 24 (1) Broadcasting Act 1976 makes the Corpora­
tion responsible for maintaining in its programmes and their 
presentation standards which will be generally acceptable in 
the community. In particular, the Corporation must have 
regard to: 

( d) The accurate and impartial gathering and presentation 
of news, according to recognised standards of 
objective journalism, 

(e) The principle that when controversial issues of public 
importance arc di~cussed, reasonable efforts are made 
to present significant points of view either in the 
same programme or in other programmes within the 
period of current interest. 

This complaint must be considered in the light of both 
provisions. 

There were serious allegations contained in the studio intro­
duction that "New Zealand immigration authorities were 

today accused of being cruel and ruthless in their dealings 
with Pacific Island immigrants," which were not fully borne 
out in the item broadcast. While the allegation of ruthlessness 
was broadcast, that of cruelty was not. Though Mr Eckhoff 
said it had been made by one of those interviewed but was 
not included in the film broadcast, we were not informed who 
had made the allegation. The point was not raised by the 
complainant. 

Nevertheless the item as broadcast on 12 October was 
impartially presented as far as it went. The Tribunal accepts 
that Television One was justified in broadcasting the material 
it had gathered. 

The question was whether its failure to broadcast in the 
same item a reply to the allegations was a breach of either 
section 24 (1) ( d) or ( e) . The Corporation has regarded it 
solely as a matter to be dealt with under section 24 ( 1) ( e) . 

We find that it can quite reasonably be dealt with also 
under section 24 (1) (d) as a question relating to the presen­
tation of the news in accordance with the standards of 
objective journalism. 

Furthermore, the Corporation found that it was not called 
upon to make an editorial judgment by deciding whether the 
issue would have been better covered in one bulletin but to 
decide whether in covering it on succeeding days Television 
One was in breach of section 24 ( 1) ( e). The Corporation 
board came to the conclusion that, as the Act made provision 
for coverage over a longer period than a single programme, 
Television One was not in breach of its requirements. It 
therefore declined to uphold the complaint. 

The Tribunal takes a different view. In doing so, the 
Tribunal wants to make it perfectly clear that it is not laying 
down a general rule requiring the withholding of news items 
until the views of authorities or other interested parties have 
been sought and obtained. 

There were special circumstances relating to this news item 
which we consider clearly established that it would have been 
fairer and more in accordance with the standards of good 
journalism to secure and broadcast the reaction of those who 
were criticised at the same time as the criticism was made. 

The broadcast item did not arise from the events of the 
day. It was in fact developed as a piece of investigative 
reporting over a three week period. The reporter had sought 
the co-opemtion of the authorities and had been referred to 
a senior officer of the Immigration Division for comment. It 
appears there was an indication that he would not comment 
personally so it was clear that the Minister would have to be 
approached. The Minister was not approached until the item 
had been broadcast despite the fact that a Wellington reporter, 
Mr Jolly, was told to watch the item on the Monday evening 
when it was broadcast from Auckland and then to seek the 
Minister's reaction. (This he did and the interview took place 
on the Tuesday, and was broadcast on Tuesday evening, 
13 June). 

It would have been a different situation had this been an 
item of reported news based, for example, on an event where 
one of the persons interviewed in the item had publicly made 
such allegations regarding the immigration authorities. In such 
circumstances official reaction might not have been available 
immediately. That, in itself, should not prevent the publication 
of such an item in the next available bulletin. 

But in this case, despite the assertion that Immigration 
authorities "were today accused of being cruel and ruthless," 
the item (although filmed that day) was a researched piece 
prepared over three weeks. The immigration authorities were 
approached on the possibility of giving their reaction during 
this preparatory period, but no formal request was made for 
a perso:1 to appear to answer the charges after the interviews 
with those making the allegations had been filmed. 

Television One news had also "assumed" there was no 
point in approaching the Minister to comment because it was 
a Cabinet day and that he would not be available. This 
assumption was found by the Corporation to have been 
unwarranted. It appears in fact Cabinet did not sit in the 
afternoon and the Minister would have been available. 

No reason was given why it was necessary to broadcast this 
news it~m on Monday, 12 June, rather than wait until the 
other side of the story had been obtained. 

Accordingly, although the Tribunal does not attempt to set 
out guiding principles as to when reaction should be sought 
from people who are to be publicly attacked and items with­
held until it can be obtained, in this specific instance the 
Tri.bunal considers that the department and the Minister of 
Immigration were not fairly dealt with by delaying any 
presentation of their response to the allegations until the next 
day. The compiled, investigative nature of the story-as 
distinct from a spontaneous report from an event-gave ample 


