
1762 THE NEW ZEALAND GAZETTE No. 75 

The Corporation told Mr Dawson: "Reference was made 
to anti Muldoon sentiment running high and the 3 interviews 
you refer to illustrated the point and served as a basis for 
further discussion of this issue. It was not a situation where 
balance of viewpoint was called for in the context of the 
programme discussion but the Corporation recognised that this 
point may not have been understood by many viewers and 
considers that an explanatory lead in to the interviews would 
have improved the presentation." 

We agree with the Corporation's view. It would therefore 
be useful for news and current affairs editors to consider and 
define the proper use of street interviews, especially when 
the interviewees are not named. As the technique is so 
frequently used to reflect popular opinion, the use of 
unidentified people without a firm indication of the purpose 
could lead to the sort of misunderstanding by the viewer 
which led to this complaint. 

The Tribunal does not consider that the use of the inter­
views or the way in which they were presented was improper 
or in bearch of any rule or statutory requirement. 

The complaint is not upheld. 
Television New Zealand: "News" 12 September 1980 

Mr Dawson's complaint was upheld by the Corporation 
in the following terms. 

"The second part of your complaint concerned a news 
item on a food price increase in which 3 shoppers were 
seen being interviewed. The Board was informed that 
indeed a total of only 4 people had been interviewed 
and that viewers could have believed that the 3 gave 
views representative of a wider general view. This was 
not the case nor was it indicated in the item that only 
4 viewpoints for the food price increase had been 
obtained. 

In these circumstances the Corporation considered there 
has been a breach of the television rule relating to the 
accurate, objective and impartial presentation of news 
and this part of your complaint was accordingly upheld. 
This breach has also been drawn to the producer's 
attention." 

Mr Dawson was not satisfied with that. He said the pro­
ducer should have been reprimanded or disciplined. He 
thought the breach was treated lightly. 

Section 25 (3) Broadcasting Act 1976 reads: 
"If a complaint is found to be justified in whole or in 

part, the Corporation shall take appropriate action and 
shall inform the complainant of the action taken." 

The Tribunal considers that telling the producer of the 
finding of the Board of the Corporation was appropriate 
action. There is no evidence that the breach was deliberate. 
The matter complained of did not require any other action. 
A reprimand or disciplinary action does not appear to be 
necessary for this type of incident in the absence of any 
aggravating circumstances. 

The complaint that appropriate action was not taken by 
the Corporation is not upheld. 
Radio New Zealand: "Morning Report" 

Mr Dawson alleged the interviewer in "Morning Report" 
on 19 September 1980, pursued the Minister of Labour with 
"tiresome persistence." The Corporation found the inter­
view though forceful, kept the minister to the point of the 
interview and was not in breach of good manners. 

The Corporation told Mr Dawson: "'Some questions posed 
incorporated a perspective of the situation which was then 
put to the Minister and even embraced interpretive comment 
on the Minister's reply, which was used as a base on which 
to mount further questions exploring the Government's 
position. The Minister was in a position to challenge, con­
firm or deny the contentions. It was recognised that any 
opinions expressed by the interviewer were conclusions that 
listeners could readily draw from the answers or the prevail­
ing circumstances and were justified for incorporation in 
further questions." 

Mr Dawson contended that the interviewer was ignorant 
of the Government's policies and that it was unnecessary for 
the interviewer to draw the conclusions for the listeners. 
He objected to the prefacing of questions by a paraphrase 
of the Minister's answers. He said the style of the inter­
viewer was unnecessarily aggressive and did not appear to 
be informed or impartial. 

The Tribunal has listened to a recording of the whole 
programme in which the interview took place. 

The Tribunal does not consider that the interview was in 
breach of the rule that broadcasters are required to deal 
justly rmd fairly with any person taking part in any pro­
gramme. 

The Tribunal does not consider the interviewer was un­
necessarily aggressive. It is often not understood by listeners 
that it is, on occasions, the role of the interviewer to take 
the position of devil's advocate. This is particularly so where 
there is some depth in the interview and it is not just a 

brief news interview where only the key facts might be 
sought. 

The Minister was in a position to deal with the points 
put by the interviewer. The recording shows that the Minister 
was not disadvantaged by the approach of the interviewer. 
It is possible that, as a result of the strong questioning, the 
Minister presented his case with more force and eloquence 
than might have been the case if the interview had been 
conducted in another way. 

The complaint is not upheld. 
Radio New Zealand: "Morning Report" 

In the same "Morning Report" programme on 19 Septem­
ber 1980, there was a report on some problems at the National 
Women's Hospital the following statement was made by the 
presenter: 

"Claims by the Minister of Health, Mr Gair, that the 
problems of National Women's Hospital Neo-natal Unit 
are now well and truly over have been strongly refuted 
by senior medical staff ...... " 

Mr Dawson said the word refute meant "disprove by 
argument" and carried a judgmental comment undesirable in 
the news broadcast. The BCNZ should not condone the use 
of words in ways which would erode long accepted meanings. 

The Corporation had told the complainant the point made 
was recognised and though it was agreed that it would have 
been better to use the word "deny" in the context of the 
situation, both words were often regarded as being inter­
changeable in common usage. 

The Corporation told the Tribunal it had acknowledged 
that it would have been better to have used the word deny 
"which demonstrated that we have taken Mr Dawson's 
point". 

However the Corporation did not uphold the complaint. 
The "Heinemann New Zealand Dictionary" defines refute 

as "to prove a statement false." The Tribunal considers that 
the word "refute" was wrongly used in the context because 
the intention was not to indicate that "Morning Report" 
made a finding on the point in dispute. 

Its use does not appear to have been deliberate. The listing 
of items broadcast in the programme read, "senior medical 
staff deny that National Women's Hospital problems are 
over". In other parts of the bulletin the word deny was used 
rather than refute in referring to the same news item. It 
appears to have been a sub-editorial error in the preparation 
of the introduction to the item. 

Nevertheless we agree with Mr Dawson that in this context 
the word "refute" is not interchangeable with the word "deny". 

The Corporation agreed with Mr Dawson and should have 
upheld the complaint (on this point of semantics) but chose 
to excuse the misuse of the word "refute". We consider its 
use should not have been excused. 

The Tribunal upholds the complaint. 
Co-opted Members: 

Messrs Boyd-Bell and Ell were co-opted as persons whose 
qualifications and experience were likely to be of assistance 
to the Tribunal in dealing with the complaint. They took 
part in the deliberations of the Tribunal but the decision, in 
accordance with the Act, is that of the permanent members. 

Dated the 10th day of June 1981. 
For the Tribunal: 

Decision No. 9/81 
Com. 6/81 

B. H. SLANE, Chairman. 

Before the Broadcasting Tribunal 

IN the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the matter 
of a complaint by Clifford Reginald Turner. 
WARRANT HOLDER: Broadcasting Corporation of New 

Zealand (Radio New Zealand-lZH): 
BEFORE TIIE BROADCASTING TRIBUNAL 

B. H. Slane, chairman, Lionel R. Sceats, member, Janet 
C. Somerville, member, Robert Boyd-Bell, co-opted member, 
S. H. Gardiner, co-opted member. 

Decision 
Mr Turner complained of an advertisement for the Melville 

Wine Centre which was broadcast by lZH Hamilton on 5 
December 1980. The text of the advertisment was : 

"Today and tomorrow . . . there's a mighty pre-Christmas 
special at the Melville Wine Centre in Bader Street. 
Today and tomorrow your hostess at the Melville Wine 
Centre is Nola Gray, well known wine personality. 
She'll be conducting a wine promotion on these two 
days. You'll have the chance to win $5,000. Also ... 


