
14 APRIL THE NEW ZEALAND GAZETTE 1083 

is in any event mindful of the fact that fantasising is of help to 
some. This was a consideration when Forum was under review in 
Decision 877. In that case evidence from psychiatrists had been 
called to support this view. There remains in the minds of the 
Tribunal a grave doubt whether this particular publication is a 
suitable vehicle to assist in marriage guidance counselling. There 
have been a number of publications submitted in the past and we 
would consider some of them as more suitable (For example, 
Sexual Adventures in Marriage, Decision 988). Some of the 
photographs are more explicit than one would expect in a book of 
this nature and there are illustrations of troilism which once again 
we would not consider as being helpful in the counselling situation. 
The texts do not appear appropriate for the purposes to which Mr 
Wright wishes to put them. We are left with the distinct impression 
that the publication lacks honesty of purpose and is injurious to 

· the public good. It has some appeal for the prurient. In all 
circumstances it is classified indecent. 

District Court Judge W. M. WILLIS, Chairman. 

Decision No. 8/83 
Reference No. Bro. 12/83 

Before the Broadcasting Tribunal 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the matter of 
an application by Broadcasting Corporation of New Zealand to 
amend warrants for TV2 (hours of transmission): 

Messrs B. H. Slane (Chairman), L. R. Sceats. 
Hearing: Auckland, 30 March 1983. 
Counsel: Mr J. B. Thomson for Applicant. 
Amendments Applied for: An amendment to the following terms 

of the warrants, viz: 
Hours of transmission: Monday-Friday 1430-2400 

Saturday-Sunday hours 
Hours during which Monday-Friday 1430-2400 

advertising permitted: hours 
by deleting the said terms and substituting the following terms, viz: 

Hours of transmission Monday-Sunday 1200-2400 
hours 

Hours during which Monday-Friday 1200-2400 
advertising permitted: hours 
The effect of the amendments if granted will be to enable 

Network Two, Television New Zealand, to extend the hours of 
transmission. 

ORAL DECISION 

THE application fairly sets out the purpose of the application. The 
evidence of Mr Monaghan has given us the programme justification 
for the extension of hours. There have been no objections or 
submissions from members of the public although Mr Monaghan 
has mentioned that there has been some listener support for 
alternative programmes to the serials available on Television I. 

The extension of the hours, in the opinion of the Tribunal, is in 
the public interest and the application will be granted with the 
amended time of commencement as indicated by Mr Monaghan 
today, namely 23 May I 983. 

Dated at Wellington this 30th day of March 1983. 

For the Tribunal: 

B. H. SLANE, Chairman. 

0 

Decision No. 6/83 
Bro. 8/83 

Before the Broadcasting Tribunal 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the matter of 
an application by Independent Broadcasting Company Limited 
for consent to the acquisition of shares by Independent 
Newspapers Limited: 

Chairman: B. H. Slane. 
Member: Lionel R. Sceats. 
Hearing: Hamilton, 21 February 1983. 
Counsel: R. L. Maclaren for the Applicant and for Independent 

Newspapers Limited. 
Appearance: B. N. Meltzer. 

REASONS FOR DECISION 
INDEPENDENT BROADCASTING COMPANY LIMITED (IBC) holds the 
sound-radio warrant for Radio Waikato (IXW). 

When the warrant was granted by the New Zealand Broadcasting 
Authority a condition was imposed: 

The total shareholding by a news company as defined by the 
News Media Ownership Act 1965, whether as beneficial owner 
or otherwise and whether by one or more such news companies 
in Independent Broadcasting Company Limited shall not 
exceed 30 percent of the authorised capital of the company. 

(It is accepted that the reference ought to have been to the issued 
capital.) 

The original percentage permitted by the Broadcasting Authority 
was 35 percent. In an appeal to the Administrative Division of the 
Supreme Court, a full court (Wild, C. J. and Speight, J.) changed 
the figure to 30 percent (Supreme Court, unreported, 29 July 1970). 

An application was made to this Tribunal by the warrant holder 
in 1977 for a substitution of 45 percent for 30 percent to enable 
the acquisition of shares totalling 14.5 percent of the capital of the 
company from existing shareholders by Independent Publishers 
Ltd. (LP.L.) which already held 30 percent of the issued capital. 

In a decision dated 6 October 1977 (Decision No. 3/77) the 
Broadcasting Tribunal declined to grant the application for the 
amendment of the warrant but amended the clause to make it clear 
that the reference was to the issued capital of the company and not 
to the authorised capital. 

The shares were taken up by Waikato shareholders of the warrant 
holder. 

On 2 February 1983 the Broadcasting Tribunal granted an 
amendment sought by the warrant holder to substitute a new and 
fuller clause which had the effect of strengthening the provision but 
did not alter the percentage of issued capital. It also provided that 
the restriction was to apply "Except with the prior written consent 
of the Tribunal ... " 

The new clause covered the situation of a company such as 
Independent Newspapers Ltd. (I.N.L.) which itself may not have 
been by the former definition a news company since it did not 
directly publish newspapers but rather owned subsidiary companies 
which did. 

Relying on that interpretation of a similar clause Independent 
Newspapers Ltd. has already purchased shares in Capital City 
Radio Ltd. the warrant holder for Radio Windy which it could not 
have done if it was itself a newspaper publisher. The Tribunal 
makes no comment on that transaction. It will no doubt come to 
be considered at a later date. 

The company has now made the present application which was 
contemplated when the new clause was substituted. 

It is not an application to amend the warrant. It is an application 
for consent to be given to this particular transaction. 

The application is necessary because I.P.L. (a wholly owned 
subsidiary of I.N.L.) owns 30 percent of the capital. Both 
companies are news companies within the new definition set out 
in the amended Condition 5 of the warrant-1.P.L. as publisher of 
the Waikato Times and I.N.L. (the proposed purchaser of shares) 
as a company which has control over companies which publish 
newspapers. 

Mr R. B. Waddington. directly and indirectly, has a shareholding 
of a little under 21 percent and wishes to sell his shares at 85 cents 
to I.N.L. 

The Board of I.B.C. supported the acquisition of the shares. In 
evidence, Mr B. J. Paterson, a longstanding Board member, said 
that I.P.L. had held 30 percent of the capital of the company since 
it began broadcasting. The directors unanimously agreed to initiate 
the application and saw no disadvantage in I.N.L. either directly 
or through its subsidiaries holding up to 51 percent of the share 
capital. They saw possible advantages in management support and 
assistance with a FM application. 

Mr Paterson said he had not been aware of any direction or 
attempted direction or exercise of control by I.N.L. over either the 
Board of I.B.C. or the shareholding of I.B.C. It had never 
endeavoured to exercise a measure of control. 

Mr J. H. D. Wickham was originally appointed a director of 
I.B.C. by I.P.L. before I.P.L. had been acquired by I.N.L. It was, 
and is, the publisher of the Waikato Times newspaper. He remains 
a director. Mr J. M. Robson, Group General Manager of I.N.L., 
had more recently been appointed. The 2 were the only directors 
who had an interest in or were connected with I.N.L. or I.P.L. 
Although under an unofficial non-legal agreement I.P.L. had the 
right to appoint 2 directors, they failed to replace a former 
"nominee" when he retired and the existing directors chose Mr G. 
P. McElwee to fill the vacancy. Mr McElwee has no connection 
directly or indirectly with I.N.L. and did not receive instructions 
or directions from either of those companies. 

Mr Paterson said the news service of Radio Waikato was 
controlled by a news editor and there had not been any attempt by 
I.N.L. or I.P.L. or any of their subsidiaries to influence or' direct 
the content of the news service and editorial independence had 


