
1084 THE NEW ZEALAND GAZETTE No. 49 

always remained with I.B.C. and had not been influenced by either 
I.N.L. or I.P.L. 

In evidence for l.N.L., Mr Robson produced a report by a firm 
of Wellington sharebrokers on the private broadcasting industry 
with which he broadly agreed. He considered that Radio New 
Zealand had stolen a march on the private industry. It now 
dominated. Better competition from the private stations was 
needed. There was a need for greater emphasis on management 
training and management expertise in the private radio industry. 
He said that I.N.L. had adopted a policy of in-service training. 

He also said that each entity in the I.N.L. group had editorial 
independence, independent executive responsibilities and 
management decentralised from J.N.L. group head office. It would 
be I.N.L.'s policy to apply that to I.B.C. which would retain its 
individual character and local independence. He said I.B.C. would 
gain advice on news and local programme content and assistance 
in advertising sales with a scope for joint advertising sales 
promotions with I.P.L. the publisher of the Waikato Times. Mr 
Robson confirmed broadly ownership of media in the area which 
was fully canvassed at the Tribunal hearing in 1977. He claimed 
however that there were a variety of programmes and news sources 
available from a range of stations which could be heard in the area. 
In conceding there may be I news service for Radio New Zealand, 
he said there was a different presentation of news on the 
commercial and non-commercial networks. The Waikato was 
covered by daily newspapers, .the New Zealand Herald and the 
Auckland Star besides LP.L's daily newspaper. 

We accept that the New Zealand Herald does provide a 
newspaper service to Hamilton. But the Auckland Star and the non­
Hamilton radio services are not directed to the local audience and 
cannot be regarded as alternative sources of local or regional news. 
The differences of presentation between Radio New Zealand 
commercial and non-commercial news are not significant in the 
context of this application. 

I.N.L. would also give financial backing to an application for a 
FM warrant by I.B.C. It was planned that such an application 
would involve a 75 percent participation by I.B.C. and a 25 percent 
of the shares offered to Waikato shareholders. This would reduce 
the net content of I.N.L.'s investment in the FM station to a little 
over 38 percent. 

The Tribunal has given consideration to the factors which were 
previously considered in the application for amendment to the 
warrant and which it considers should be taken into account in 
respect of this application. 

It has also taken into account the development of FM 
broadcasting. In that respect on the recommendation of the 
Tribunal, Government policy is to provide no impediment to 
newspaper companies being involved in the ownership of FM 
stations. The Tribunal, on balance, has therefore not placed any 
weight one way or the other on the benefit that this shareholding 
increase might bring to any application that might be made by 
I.B.C. or any other company in relation to a FM warrant. 

The situation remains that the Tribunal previously expressed its 
concern (for the reasons stated in Decision No. 3/77) that, in a city 
with only I local daily newspaper and basically 2 radio news 
services, I of those radio news services should be owned or 
controlled by the owners of the newspaper. 

There is no need for the Tribunal to restate the reasoning which 
led to its previous decision. It does not resile from the concerns 
expressed in that decision. Primarily it was concerned to protect 
the independence of I of 2 radio news services. 

However, we have now taken account of a number of factors. 
The proposal before it is not an application for a simple 
amendment to the warrant to permit news media ownership 
beyond 30 percent but is a specific application by a specific 
company which will remain in force only in respect of that 
company. 

It has also been impressed by the fact that no attempt has been 
made by l.N.L. to influence the editorial direction or control of 
news and current affairs on the station. 

The Tribunal accepts that the I.N.L. role has been to maintain 
an investment and not an active participation in the business. An 
ownership of more than 50 percent of the capital will change the 
character of that investment to one of active business participation. 

It believes however that there would be benefits accruing from 
that association, but is concerned that there be adequate safeguards 
to preserve for the listeners in the are~ an independent source of 
news which is not associated with or influenced by either the 
owners of the newspaper company or those involved in the running 
of that company or by its newspapers, editors. 

The Tribunal considered an objection from a shareholder who 
said that other shareholders would be prepared to take up the 
capital and maintain a local presence. Mrs E. L. F. A. Tompkins 
submitted that shares should be held by individuals and companies 
residing and carrying on business in the station's area. Shareholders 
would be willing to buy the shares now offered: However we were 
told that there were parcels of shares now available on the market 
but there was a dearth of buyers. 

It has also considered the objections from Mr B. N. Meltzer who 
presented submissions on behalf of himself and 5 others because 
of its tendency to create a monopoly. 

The submission emphasised the competition which it said should 
occur, the danger of the station losing its local bias when controlled 
by a national concern and the possibility of Radio Waikato losing 
its relatively independent status in news content, advertising and 
music content. 

The submission said that I.N.L. would possess the resources to 
engage in price cutting with which smaller radio stations could not 
compete. This would be relevant when applications are made by 
smaller groups wishing to enter the market and obtain FM 
broadcasting licences. 

The Tribunal on balance does not consider that it should place 
prime importance on the ectmomic competition which to some 
extent is regulated by the provisions of the Commerce Act. It is 
significant that there was nobody else in the newspaper or radio 
industry on this occasion who objected on the grounds of a 
dominance by I.N.L. 

The Tribunal has therefore given the most consideration to the 
protection of the independence of the news and current affairs 
programmes of Radio Waikato and the strengthening of the warrant 
holder. 

The Tribunal must be concerned that the increased shareholding 
would give control ofl.B.C. to the I.N.L. group which would enable 
the appointment of its directors and thus the control of the conduct 
of the station and the engagement of news staff. However, it did 
consider that if satisfactory arrangements could be made for the 
independence of the news operation, which might well require 
greater independence of the editor than would normally be 
contemplated by a board of directors, the Tribunal would be 
prepared to grant the specific consent. (In considering news it 
regarded the current affairs programming as part of the news 
operation.) 

The Tribunal has been influenced by I.B.C.'s leaving the station 
in the hands of local directors. If that position is maintained and 
the independence of the news and current affairs programmes 
guaranteed then the ownership control could be relaxed in respect 
of this shareholder on conditions. 

The Tribunal therefore made the following statement after 
retiring to consider its decision: 

"The Tribunal is not satisfied on the evidence that the consent 
in the form sought should be granted, and we would in the 
normal course give our reasons later. 

"The Tribunal would be prepared to consider consent in terms 
of the warrant condition if-
1. The warrant holders, l.P.L. and I.N.L., entered into a formal 

arrangement to maintain the independence of Radio 
Waikato's news gathering and presentation and the 
independence of the editor of Radio Waikato. 

2. Such an arrangement were effected in a way that would 
ensure any breach would be a breach of the condition of 
the warrant. 

"The consent, we should say, if granted, would in no way imply 
any endorsement of any application made for a FM warrant 
by any company. 

"We are, as I have said, aware of the time constraints about 
acquisition of shares and trust that what we have said may be 
sufficient to satisfy any contractual arrangements with Mr 
Waddington. It may be possible for some deed to be entered 
into in respect of which an undertaking for its enforcement 
would be given and incorporated as a condition of the warrant. 

"If an immediate consent is required for contructual reasons I 
have mentioned, the Tribunal would be prepared to grant it 
on the undertaking of counsel or of I.N.L. itself to divest itself 
of the shares it acquires from Mr Waddington if the matters 
mentioned above were not completed to the satisfaction of the 
Tribunal within 3 months or such other time as may be 
approved by the Tribunal." 

After receiving instructions, Mr Maclaren made the following 
statement: 

"I.N.L. is prepared to enter into arrangements as to the 
independence of news, current affairs and the News Editor of 
I.B.C. Secondly that I.N.L. undertakes to divest itself of the 
shares acquired from Mr Waddington if the aforementioned 
arrangements required by the Tribunal are not effected within 
3 months or such other time as the Tribunal may approve." 

The Tribunal then said that on the basis of the undertakings 
given by Mr Maclaren consent would be granted. 

The Tribunal indicated it would give its reasons for the decision 
in writing. 

The Tribunal has not laid down the. methods which shouid be 
used to attain the end nor set about, at this stage, defining the 
independence it referred to. Rather it considers it appropriate for 
the warrant holder, I.N.L. and possibly its own executive staff to 
consider what might be placed .before the Tribunal for 


