
29 NOVEMBER THE NEW ZEALAND GAZETTE 5381 

Corporation") is the warrant holder. This complaint was held in 
abeyance for some time, as it appeared that someone was 
contemplating litigation arising out of the same programme. The 
Tribunal has since been told that no litigation will now ensue. We 
therefore proceed to deal with the complaint. 

The Item 
Because of the general nature of the complaint, it is necessary to 

describe the item at some length. It was about alleged espionage by 
diplomatic missions of the Soviet Union. It did not contain new 
material of any great substance. Essentially, it provided a local angle 
on an overseas news report that, 2 weeks before, France had expelled 
47 Soviet diplomats "for spying". 

It started by referring to the French expulsions and then reviewed 
the history of the USSR's diplomatic presence in New Zealand in 
recent years. Apart from the reporter, only 2 people appeared in 
the programme-the Minister in Charge of the Security Intelligence 
Service, Mr Robert Muldoon (as he then was) and the former 
permanent Head of Security Intelligence Service, Sir William Gilbert. 
The script referred to the expulsion of the Soviet Ambassador to 
New Zealand, Mr Sofinsky, following a report from the SIS that 
Mr Sofinsky had been involved in giving a large sum of money to 
the Socialist Unity Party ("the SUP") in Auckland in December 
1979. The item traversed earlier expulsions of Soviet diplomats from 
New Zealand, in 1962. It referred to the Soviet diplomatic connection 
with incidents which led to a charge being brought under the Official 
Secrets Act against former Secretary of Industries and Commerce 
Dr William Sutch. (The item did not mention that Dr Sutch was 
acquitted.) It also said that 3 current members of the Soviet Embassy 
staff in Wellington at the time of the broadcast were "almost 
certainly" KGB agents. 

In the interviews, Mr Muldoon expressed his view that the SUP 
and other groups were still getting money from Russia but he said 
at two points in the interview that there was "no hard evidence" 
that this was so. Sir William Gilbert said that "a good proportion" 
of Soviet diplomatic staff abroad worked directly or indirectly for 
the KGB and that the same sort of thing was happening here. He 
said they were not interested in military secrets here "because we 
have virtually none". He said that Soviet agents in New Zealand 
made a close study of the leading political, diplomatic and civil 
service personalities and were very interested in documentation. He 
suggested that this last interest was directed towards equipping people 
with false passports. He cited the arrest of Peter and Helen Kroger 
by the British MIS in 1958, saying that both the Krogers had false 
New Zealand passports. 

The reporter's script repeated the SUP's earlier denial that it had 
received a large amount of money from Soviet diplomats in New 
Zealand. No SUP representative appeared on the programme and 
the script did not say whether one had been invited to appear. It 
did, however, say that the programme had put some questions to 
a Soviet Embassy representative who had declined to answer them. 

The rest of the reporter's script seemed to be directed towards 
showing a connection between the promotion of a pro-Soviet 
viewpoint and the views of various organisations and/or people in 
New Zealand. We say "seemed" because some sentences in the script 
were constructed rather loosely. Even with the aid of a transcript 
we had difficulty in working out what the reporter meant in some 
places and a viewer simply hearing the script read on air would 
have at least as much difficulty. The script did, however, say clearly 
that an article in the SUP newspaper attributed to the Novesti Press 
Agency was written by the Soviet diplomat stationed in Wellington. 
The reporter put this as a fact in support of his contention that a 
Moscow influence is apparent in the SUP's views on foreign policy. 
He continued: 

"The SUP has gone on since that article to sponsor the 
formation in New Zealand of a New Zealand Council for 
World Peace. FOL President, Jim Knox, has spoken at a 
Council for World Peace conference here. The affiliation of 
the Council is obvious, when one takes note of its Chairman, 
a former Labour MP, Gerald O'Brien." 

The item then reproduced a short quote from Mr O'Brien in the 
SUP newspaper. Mr O'Brien was quoted as asking people to 
"understand the aggressive intent of the American President and 
his advisers and made comparisons with the statements of President 
Breshnev". 

The Eyewitness reporter went on to say: 

"It's easy to over-rate the influence of the SUP. After all, even 
this book shop that the Party runs in Auckland is pretty small 
business. It is however true that Party members have gained 
for themselves a large number of influential tradt> union 
posts." 

In a brief extract of an interview, Sir William Gilbert then said 
that [this SUP presence] was "partly trouble-making in the unions" 
and was also aimed at creating a favourable climate towards the 
Soviet viewpont. 

In conclusion, the reporter commented that the Sofinsky affair 
had strained relations between New Zealand and the Soviet Union 
and that, if relations were to improve, it seemed that the KGB 
would have to go. 

A transcript of the item is appended to this decision. 
The complaint 

Mr Simpson's complaint ran to some length. What he had to say 
falls conveniently under two headings: 

I. Lack of balance-Mr Simpson drew attention to s. 24, 
paragraphs (d) and (e) of the Broadcasting Act 1976 which 
imposed a duty to gather and present news in an accurate 
and impartial way and to make reasonable efforts to present 
significant points of view (either in the same programme 
or in other programmes within the period of current 
interest) when controversial issues are discussed. He said 
that the 2 persons interviewed had "remarkably congruent" 
views and no attempt seemed to have been made to present 
anyone from the SUP. "This was a very unbalanced 
programme, in terms of those who participated in it", he 
said. Mr Simpson thought that there might have even been 
scope for objective comment from someone, as he put it, 
"academically qualified to remark upon the pattern or 
significance of the allegations". 

2. "Editorialising"-Mr Simpson saw this aspect as being the more 
serious one. He argued that, because of the high degree of 
reliance which people place on the media for information, 
the reporter's role should be circumscribed strictly. He said: 

"Their role should be confined to the provision of linking 
information or to that of interlocutor. The participants 
in the programme should be allowed as far as possible 
to speak for themselves. Of course, there is a fine line 
between objectivity in some circumstances and 
editorialising. This was not one of those circumstances. 
The journalist in question went well over that line and 
took a clear position by repeatedly stating opinions 
which can be ascribed to nobody but himself." 

Mr Simpson then gave a number of examples in support 
of his view that the item contained "editorialising". First, 
he said that the mention of the charge against Dr Sutch 
in the context would lead any reasonable person to the 
inference that Dr Sutch was involved in espionage. (We 
here condense Mr Simpson's words.) In the interests of 
objectivity, he said, it should have been mentioned that 
Dr Sutch was acquitted: Mr Simpson argued: 

"All relevant facts must be put forward and if it [is] 
relevant to mention the arrest it is relevant to mention 
the acquittal. Otherwise editorialising takes place." 

Second, Mr Simpson said that the reporter drew a 
connection between the policies of the Soviet government, 
the SUP and a large section of the trade union movement. 
Mr Simpson described this as "the grossest editorialising" 
in a highly political and controversial matter. He also said 
it was based on wrong facts concerning the relationship 
between the FOL and the International Confederation of 
Free Trade Unions. He did not offer an alternative view 
of this relationship. 

In his third category of criticism Mr Simpson raised a 
number of matters: 

(a) He objected to the word "sponsored", as used to 
describe the SUP's role in the formation ofa New Zealand 
Council for World Peace. He said it was "an inaccurate 
statement" but again he did not offer an alternative view 
or claim any special knowledge of the matter. 

(b) He objected that the reporter's script seemed to 
predicate a link from the SUP to the New Zealand Council 
for World Peace then to the President of the FOL and, 
through Mr Gerald O'Brien, to the Labour Party, a 
suggestion which Mr Simpson described as "bizarre". 

(c) Mr Simpson thought that the term "large number", 
as applied to trade union posts held by SUP members, was 
factually incorrect, whether considered solely in terms of 
numbers, or in terms of the influence of the office held. 

(d) He said that the statement that Mr Sofinsky had been 
"caught" handing money to an SUP official was 
contradicted by Mr Muldoon's statement that there was 
"no hard evidence" of Soviet financing of the SUP. 

The Corporation's response 
The Corporation made submissions in reply to Mr Simpson's 

complaint. It also made available an undated memorandum from 
Mr Paul France, Northern Editor of Current Affairs, to the Controller 
of News, Current Affairs and Sport, dealing with Mr Simpson's 
complaint. On behalf of the Corporation, Mr Barry Hudson put the 
contents of the memorandum forward for the Tribunal's 
consideration. 


