
5382 THE NEW ZEALAND GAZETTE No. 223 

Mr Hudson's submissions can be summarised as follows: 

(a) The purpose of the item was to examine the actions of the 
KGB in New Zealand, in the light of the then recent 
expulsions. The outcome of the Sutch trial was incidental 
to the point being made that Dr Sutch was involved with 
a reputed KGB agent. 

(b) The 2 persons who appeared had, between them, been directly 
involved in the administration of the Security Intelligence 
Service for 26 years. It is hard to see who would be qualified 
academically to comment, given the nature of the subject. 

(c) Mr Simpson had misquoted the story in saying that a statement 
that there was no hard evidence of Soviet financing of the 
SUP was in "flat contradiction" of the statement that Mr 
Sofinsky had been caught handing money over. The lack 
of "hard evidence" referred to continuing financing, and 
not to the Sofinsky incident. 

(d) The claim in the item that a Moscow influence is apparent in 
the SUP's attitude to foreign policy is supported by an 
accurate summary of an article in the SUP's own 
newspaper. 

(e) The facts (i) that Mr Knox addressed the Council for World 
Peace and (ii) that Mr O'Brien is a former Labour MP, 
are matters of public record. 

Mr Hudson conceded that the statement that "Party members 
have gained for themselves a large number of influential trade union 
posts" was open to criticism. He said the accuracy of the word 
"large" depends on what one regards as influential unions, and that 
this was not clear from the context. 

Mr France's memo supported some of the submissions made by 
Mr Hudson. He submitted that the range of opinion presented was 
adequate, given the aim of the item and he said he was at a loss 
to understand where the journalist adopted an editorial stance. He 
considered that Mr Simpson's allegations were harsh. 

Mr France made his own summary of the item in the course of 
defending most of the contents of it. He acknowledged that it could 
be said that Dr Sutch's acquittal should have been mentioned to 
set the record absolutely straight but he reiterated that the Sutch 
case was referred to only incidentally to the item's main purpose 
of examining Soviet activity. 

Mr France also addressed himself to the complaint that the item 
appeared to draw a link between a number of organisations and 
public personalities. He said: 

"There is plenty of evidence to support the assertion that the 
SUP sponsored the formation of the Council for Peace. The 
report that the President of the FOL had addressed a 
conference illustrated merely the status of the Council. The 
reference to Mr O'Brien merely quoted him as Chairman of 
the Council and in no way connected the Council with the 
Labour Party. Note Mr O'Brien is described as a former 
Labour MP." 

Mr France did not offer any evidence of the alleged sponsorship 
nor did he.suggest what "sponsorship" might mean in the context 
of the item. 

Decision 

(a) Range of viewpoints-The duty to allow expression of a range 
of viewpoints is imposed by the Broadcasting Act 1976, 
s. 24 (I) (e) which states that the Corporation shall have 
regard to ... 

"(e) The principle that when controversial issues of public 
importance are discussed, reasonable efforts are made 
to present significant points of view either in the same 
programme or in other programmes within the period 
of current interest." 

The Broadcasting Rules Committee's Television 
Programme Rule 5.1 (g) emphasises that this is an area in 
which a rigid approach is unhelpful. Fairness in all the 
circumstances is the over-riding concern: 

"Rule 5.1 (g) No set formula can be advanced for the 
allocation of time to interested parties on controversial 
public issues. Services should aim to present all 
significant sides in as fair a way as possible and this 
can be done only by judging every case on its merits. 
That a particular person represents a majority or a 
minority faction should not have an over-riding effect 
on any decision on allocation of air-time. These 
decisions should be based on such considerations as 
the integrity of the person concerned, on previous 
allotments of air-time to all factions, and on the merit 
and news value of such a person's view." 

We are told that the Soviet Embassy declined to appear. 
That was their decision to make. Their choice does not 
mean that statements adverse to them in the programme 
had to be muted, as long as those statements were within 
the bounds of fairness. In considering whether the SUP 
should have been invited to appear, we take into account 
that much of the item re-covered old ground. There was 
some new material but it was in the nature of peripheral 
detail, rather than substantial new allegations. In the 
circumstances, was it essential in the interests of fairness 
to interview someone to re-state old denials? Or was it 
sufficient to acknowledge those denials in the script? While 
one could argue that the programme would have been better 
balanced with a contribution from an SUP spokeperson, 
we think there is room for disagreement among detached, 
professional journalists as to whether it was essential to a 
fair presentation to invite someone to appear in person. 
In those circumstances we think it was within the 
programme editor's discretion to make do with an 
acknowledgment of the SUP's denial in the script. This 
did not give rise to such an imbalance that one could say 
s. 24 (I) (e) or Programme Rule 5.1 (g) was breached. The 
Tribunal does not uphold that aspect of the complaint. 

(b) "Editorialising"-Mr Simpson seems to use the word 
"editorialising" in a wide meaning which encompasses a 
failure to properly support an assertion of fact with 
evidence. Thus he says: 

"The connection drawn between the policies of the Soviet 
government, the SUP and a larger section of the trade 
union movement is a highly political and controversial 
matter and it is the grossest editorialising coming from 
the commentary of [the reporter] particularly when it 
is clear that it is also a series of inferences based on 
wrong facts concerning the nature of the relationship 
between the FOL and the ICTFU." 

We think this was more a case of a failure properly to 
support assertions of fact than of expressing an editorial 
opinion. In this area, the Tribunal considers that one part 
of the item was open to serious criticism. We refer to the 
passage in which, after mentioning to the article in the 
SUP newspaper and the formation of a New Zealand 
Council for World Peace, the reporter went on to say: 

"The affiliation of the Council is obvious, when one takes 
note of its Chairman, a former Labour MP, Gerald 
O'Brien." 

We must say that we do not find the "affiliation" of the 
Council at all obvious. In his submission, Mr Hudson says 
that it is a matter of public record that Mr O'Brien is a 
former Labour MP. That is true, but the sentence says 
more than that. Mr France's defence of the same sentence 
does not stand up either. He says: 

"The reference to Mr O'Brien merely quoted him as 
Chairman of the Council and in no way connected the 
Council with the Labour Party. (The Tribunal's 
emphasis.) Note Mr O'Brien is described as a 'former 
Labour MP'." 

We think the sentence is easily capable of the very 
meaning which Mr France denies that it carries. Reasonable 
people, on hearing the statement, would reasonably take 
it as a suggestion that there is some sort of connection 
between tbe Council for World Peace and the Labour Party. 
The Tribunal accepts that no such meaning was intended 
but the programme must be judged by what it said, not 
by what it meant to say or what its authors thought it said. 
It must be tested by the meaning that it would convey to 
the ordinary viewer. In relation to this sentence, the 
Tribunal upholds the complaint. 

In a part of his complaint quoted earlier in this decision, Mr 
Simpson argued for a narrow role for reporters. He felt that they 
should be confined to providing linking information or to the role 
of "interlocutor". The Tribunal does not consider that the role is 
so limited. A reporter is not confined to a colourless recital of hard, 
primary facts. He or she is entitled to draw inferences from the 
published views of people or of organisations, if such inferences are 
there to be taken. Without the scope to do this, reporters could not 
provide much insight into political, industrial or economic affairs, 
to name just three examples. If there are similarities between the 
views of different people or organisations, it is open to a reporter 
to point to them but any suggestion of a causal connection should 
be properly supported. If the inferences drawn are too far-fetched 
and reflect adversley on someone, that can be a matter for a valid 
complaint on the grounds of unfairness. 

Mr Simpson himself acknowledged that there is sometimes a fine 
line in this area. We do not consider that the item contained any 
further breach in this respect, beyond what the Corporation has 
already acknowledged. Mr Hudson accepted that the reference to 
"a large number of influential trade union posts" was open to 


