
1448 THE NEW ZEALAND GAZETTE No. 70 

the public good. Mr Robertson su~ested that actual sexual 
connection was never photographed m Penthouse. We drew his 
attention to the July issue and in particular to the pictorial sections 
on pages 119-123. If the intimacy shown in those photographs was 
not actual intercourse it gives every appearance of being just that. 

From time to time-we can almost say regularly-we have for 
consideration publications which consist sometimes entirely of 
photographs and sometimes a minimal amount of text. On those 
occasions quite plainly the pictorial content is the only matter for 
consideration. A review of decisions will indicate that we have 
prepared to classify them with an a~e restriction as long as there 
are no features such as we mention m Decisions 1053 and 1054. 

Perhaps the most important submission Mr Robertson made to 
us was in relation to the dominant effect of the publication. He 
argued both orally and in his written submissions that the dominant 
effect was to provoke and stimulate thought in the reader over a 
wide number of areas. Sex was one of those areas, Mr Robertson 
conceded, but although vital was not the predominant part of the 
magazine. 

We do not accept this submission. We think the approach 
suggested is too academic The Tribunal, over a JO-year period, 
during which time its composition has changed, has consistently 
found that the predominat effect of the magazine is to deal with 
sexual matters in a manner which hovers on the borderline of 
indecency. For example in 1974 in Decision No. 830 the Tribunal 
stated: 

"The amount of material not concerned with sex varies amoung 
the 6 but at nowhere threatens to contest the dominance, in 
text and illustration, of the varied sexual fare. In its nature and 
in the tone of its treatment, some of the sexual material is more 
objectionable than the features of the earlier issues on which 
the Tribunal commented." 

In December 1976 the Tribunal in Decision No. 881 stated: 
"Clearly in both text and photographs there is a predominant 

emphasis, in each magazine, on sexual matters." 
In Decision Nos 1033 (8 October 1982) and 1053 ( 16 March 1983) 

similar sentiments are expressed in the sections of the decisions that 
deal with the dominant effect of the magazine. 

Mr Robertson's argument invites use to consider too narrow a 
spectrum. While we accept his argument that certain aspects of 
Penthouse would be thought provoking and stimulating to the reader, 
we feel it is a conceptual argument that could be applied to all but 
the most simple type of publication. Consequently we have no doubt 
that books and magazines dealing with matters of sex, horror, crime, 
cruelty or violence could be covered by the same argument as is 
advanced by Mr Robertson, on this pomt. 

Accordingly, we feel that this argument carried little interest. 
We reject the submission that the publication has great political 

and social character or is of great importance in the political and 
social field. 

It makes some contribution to learning but its dominant effect 
remains sexual. We also suggest that there is room for doubt as to 
honesty of purpose. We pose the question-if the publication has 
received universal and international acceptance because of its 
investigative journalism and thought provoking articles why go to 
the extreme of including the sections to which we have objected? 
We refer to the pictorial sections in particular and to a lesser extent 
features such as Forum and Call Me Madam. 

Mr Robertson produced to us a photocopy of an affidavit from 
Professor Haward who is the Professor of Clinical Psychiatry at the 
University of Surrey, a photocopy of what appears to be an unswom 
affidavit from John Mortimer, QC and a statement from Mr Blom­
Cooper, QC of London. Professor Haward suggests that the content 
of the issues of July to December 1983 inclusive are not indecent. 
He said that Penthouse magazine has been used for the diagnosis 
of psychosexual problems and for their subsequent treatment by 
behaviour therapy. He then went on to relate that a Medical 
Conference in 1972 had recommended the use of sex magazines for 
psychiatric purposes. 

We are aware of a number of what we have called sex manuals 
which are available in New Zealand with or without an age 
restriction. We have classified a number of these in recent years 
and feel that they are more appropriate for the purpose mentioned 
by Professor Haward. So far as the affidavit of Mr Mortimer and 
the statement from Mr Blom-Cooper are concerned we note that 
they refer to the Obscene Publications Act 1959. We are not 
concerned with that Act but rather with the New Zealand Indecent 
Publications Act 1963. As we understand the position in the UK 
matters of obscenity come before a jury whereas under the New 
Zealand Act this Tribunal is charged with the duty of classifying 
books and sound recordings in accordance with the provisions of 
the Act. It may well be that should such issues call to be decided 
by a jury no conviction would result for one of 2 reasons. 

Firstly, the jury might be satisfied that the publication is not 
indecent. Alternately there may be disagreement amongst members 
of a jury in which case, of course, no conviction would follow. We 

are aware that there is a body of opinion in New Zealand and 
doubtless elsewhere, which is opposed to any form of censorship. 
We are also aware that there is also a body of opinion which would 
impose a stricter form of censorship than currently exists. The 
existence of these two lobbies could well be a reason for a jury 
failing to agree. 

The fact remains that this Tribunal remains the judge of indecency 
in respect of books and sound recordings. Mr Robertson conceded 
as much, although he did say that as a Tribunal, we had a wider 
discretion to accept such evidence than perhaps a Court might have. 
In general Courts have been reluctant to accept expert evidence on 
the issue of whether a publication has a tendency to deprave and 
corrupt. Leading cases dealing with such issues are DPP v Jordan 
[1977] AC 699, Buckley v Wathen [1973] YR 51 (Victorian Supreme 
Court, full court). 

Mr Timberlake's submissions do not sit easily with those made 
on behalf of the publishers who would accept an age restriction. 
Mr Timberlake's objection is to censorship. That issue is not one 
for us to decide. It is our function to carry out as best we can 
censorship of books and sound recordings in accordance with the 
terms of the Statute. 

As we have mentioned earlier only 3 issues are before us namely 
those for June to August inclusive. We have had the opportunity 
of perusing those 1983 issues not already submitted for classification. 
Because the 3 issues before us contain multiple scenes they are 
classified as indecent. 

Other issues for 1983 were handed to us as a basis for comparison. 
However, we have not been asked to classify them so that the 
distributors may have to decide for themselves what to do. 

We have been asked again by Mr Robertson to make a restriction 
order pursuant to section 15A. Because all issues vary from I month 
to the next and for reasons which we have already given in earlier 
decisions, we are still not prepared to make a restriction order. Were 
we so minded and because of the variable nature, such a restriction 
order might be one declaring the publication as indecent. We have 
been informed, however, that the 1984 issues are markedly different 
from those of 1983. We have not yet seen them but if there is an 
improvement which is sustained over a period, it might be possible 
to make a restriction order once the publications have been 
submitted for classification. 

Dated at Wellington this 26th day of April 1984. 
Judge W. M. WILLIS, Chairman. 

Decision No. 12/84 
BRO 76/83 

Before the Broadcasting Tribunal 

IN the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the matter of 
an application by the OT AGO RADIO ASSOCIATION INCORPORATED 
to amend Warrant AM-1/4XD: 
Chairman: B. H. Slane. 
Members: Lionel R. Sceats, Ann E. Wilson. 
Hearing: Wellington, 3 April 1984. 

DECISION 
THE applicant applied for 2 amendments to the warrant. 

One was to permit the rebroadcasting of Radio New Zealand 
News bulletins which may at times contain sports results. 

The other was to extend hours of broadcast on Sundays from 
0900 hours to 1200 hours and from 0600 hours to 1100 hours to 
broadcast continuously from 0900 to 1100 hours. 

In support of the application evidence was given by J. A. A. 
Tonkin the honorary secretary of the association. In evidence given 
by affidavit Mr Tonkin said it was the intention of the association 
to use the additional broadcast hours to provide a programme at 
present unavailable on Sunday afternoons in Dunedin. He described 
it as "light and bright musical" including music and songs, popular 
and the past, together with recent and new releases in the 'ballads' 
and 'country' styles collectively described generally as 'easy listening'. 

The association believed the programme would fill a gap on 
Sunday afternoons between the predominantly rock music from 
commercial stations and the national programme's lighter music 
and spoken programmes. 

Information supplied with the application indicated that the 
station had sufficient number of people capable of presenting the 
programmes. 

The association said that it may, after assessing the success of 
the extended broadcasts, apply for daytime broadcasting on public 
holidays and possibly Saturday afternoons. 

The association approached Radio New Zealand with a view to 
rebroadcasting Radio New Zealand news bulletins to which Radio 
New Zealand agreed. The news bulletins are recorded and then 


