
20 OCTOBER NEW ZEALAND GAZETTE 4169 

Hearing: Auckland, 7 December 1987. 

Counsel: Mr Barry Hudson for the Broadcasting Corporation 
of New Zealand. 

Appearance: Messrs Steven Bradley and Murray Gittos for 
the Auckland Combined Unions Information Service. 

Witness: Mr R. C. Carlyon of Television New Zealand. 

Decision 
This complaint arose from a news item broadcast on 
Television One of the Broadcasting Corporation of New 
Zealand ("the Corporation") on 6 May 1985. The 
complainant was the Auckland Combined Unions Information 
Service, an unincorporated group which was sponsored by the 
Auckland Trades Council and the Combined State Unions 
("the CSU"). The Auckland Trades Council was a part of the 
organisation of the Federation of Labour ("the Fol"). Messrs 
Steven Bradley and Murray Gittos presented the complaint on 
behalf of the complainant. 

The programme 

The news item, broadcast in the 6.30 p.m. bulletin, was a 
preview of the Fol annual conference due to start in 
Wellington the following day. It is necessary to describe it in 
some detail. A script of it is also appended to this decision, 
along with the complainant's criticisms of it. The lead-in to the 
item described the conference as one of the most crucial in 
many years. It referred to the Fol's "stormy" relationship with 
the Government and said that the Fol also had problems of its 
own. 
In the item proper, the reporter predicted that this could be 
the last people would see of the Fol. He quoted unnamed 
"prominent unionists" as saying that the Fol had become 
largely irrelevant to the day-to-day life of unions. He said that 
two affiliates had "dropped out" the previous year and that 
the Engineers' Union was threatening to leave unless the Fol's 
performance improved. 
The item next focused on the then Fol President, Jim Knox. It 
said that his poor public image and "shooting from the lip" 
style embarrassed unionists-particularly when a few weeks 
earlier he had advocated a general wage order which was not 
Fol policy. It said that he had kept a low profile since then, 
only to be "upstaged" by another unionist, Rob Campbell. It 
suggested that Mr Campbell had, in effect, become the voice of 
trade unionists, much to Mr Knox's annoyance. 
The reporter went on to preview certain issues which would 
arise at the conference. He predicted that Rex Jones of the 
Engineers' Union, described as "a close colleague of Mr 
Campbell's", would be voted onto the executive and that he 
was "expected to tip the odds in favour of the so-called 
modernists". He ended by saying that the delegates' dilemma 
was how hard they could attack a government they helped to 
elect only ten months previously and whether, by playing 
things down, they would get "further offside" with the workers 
they represented. 

The initial complaint 

On behalf of the complainant, Mr Bradley wrote promptly to 
the Chairman of the Corporation, Heugh Rennie, on 8 May 
1985. His objection in that letter was to a reference in the item 
to the then President of the Fol as "Fol boss, Jim Knox". In a 
compilation of earlier correspondence with Radio New 
Zealand and Television New Zealand on the same point, he 
quoted another letter to the News Editor of Radio New 
Zealand in Auckland, dated 3 December 1984, in which the 
complainant had submitted that there is an essential difference 
between a "boss" and a union official: 

"A 'boss' pays people to work for him or her and tells them 
what duties to carry out and how to carry them out. An 
elected or appointed union official, on the other hand, 
carries out union policy as decided from time to time by 
the members and, if paid, is paid by the members. Use of 

the word 'boss', as in 'union boss', when applied to union 
leaders, is a smear tactic and prejudicial to their personal 
and official reputations. 

"The policy of this service in these instances is always to lay 
an official complaint so that we don't always find 
ourselves in a situation where the only person called 
'boss' is a union leader and the only person never called a 
'boss' is the boss. When referring to Jim Knox specifically, 
perhaps you could instruct your sub-editor to use the 
word 'President' as he is officially President of the 
Federation of Labour." 

The compilation of correspondence also included a response 
from the then Director-General of Television New Zealand, 
Allan Martin, to the same complaint: 

"The Editor of News has now been able to look into the 
principle you raise. It is his opinion that use of the word 
'boss' in the context originally complained of is not 
outside standard news practice of colloquial use of the 
English language where colloquial use is appropriate. The 
expressions 'boss', 'head', 'top man', 'chief' do appear in 
television voice commentary occasionally in relation not 
only to union leaders, but also in reference to sportsmen, 
businessmen, politicians etc. To that extent, he is 
reluctant to dictate a policy [Mr Martin's emphasis) to his 
editorial staff. 

"However, it is accepted that any person has a right to 
indicate his dissatisfaction with a particular description, 
and to ask for a more formal identification. As Mr Knox 
apparently finds the term offensive, we have drawn your 
request to the attention of reporters and editors to 
consider when writing scripts." 

This appears to have disposed of that point. The Corporation 
substantially accepted the complainant's position and it was 
not raised as a serious issue before the Tribunal. 

Further complaint 

On 17 June 1985, Mr Bradley again wrote to the Corporation, 
complaining across a broader front about the same item: 

"It is our interpretation that the item was an amalgam of 
rumour, hearsay and exaggeration dressed up as news; if 
it was designed to be comment only, then we take grave 
exception to the comments and severely question the 
credentials of the commentator. Our detailed critique is 
enclosed. 

"May we suggest that for the future, if television news 
intends to again preview the national conference of an 
organisation representing 152 unions with 450 000 
affiliated members, concerned with a wide variety of 
economic, political and social issues, that only senior 
journalists with wide experience of unions be assigned to 
the task." 

With the letter was a typed transcript of the item, with the 
complainant's critical comment in the right hand column, 
beside the appropriate part of the script. This is the document 
which is appended to the decision. 

The Corporation's response 

The Board of the Corporation considered the complaint on 31 
July 1985. It declined to uphold it. Peter Mainwaring, the 
corporation's acting Secretary, conveyed this to the 
complainant in a letter dated 7 August 1985. He said, in part: 

"The Board in considering the complaint noted that there 
had been a departure from normal procedures in that 
sources of information contained in the item were not 
stated, though it was acknowledged that, because of the 
wide range of sources, such attribution would make the 
item unduly long and unwieldy. However it was satisfied 
that all aspects covered in the item could be justified and 
supported and that the only prediction made-that 
relating to the election of the Federation of Labour 


