
4170 NEW ZEALAND GAZETTE No. 177 

Executive-did in fact prove correct. It was also noted 
that, once the conference began, unionists and Federation 
officials had the opportunity to present their own views of 
events to balance out any viewpoint with which they may 
have wished to take issue." 

Reference to the Tribunal 

For the complainant, Mr Bradley referred the complaint to the 
Tribunal on 14 November 1985. The grounds stated for 
dissatisfaction with the Corporation's response were that the 
item was in breach of section 24 (1) (d) of the Broadcasting 
act 1976, which requires: 

"The accurate and impartial gathering and presentation of 
news, according to recognised standards of objective 
journalism." 

He said the item contained exaggerated language and 
biased, unattributed editorial interpretations well outside a 
reasonable interpretation of the section. He sought a 
hearing in Auckland. 

The Corporation's submissions 

Before the hearing Mr Mainwaring provided further arguments 
for the Corporation's position, in a letter to the Tribunal dated 
21 January 1986. Noting that the key element of the 
complaint was the alleged insufficiency of attribution and an 
implication that this did not constitute accurate, impartial or 
objective journalism, Mr Mainwaring said, 

"As a senior TVNZ specialist industrial roundsman of over 
two and a half years experience in this particular field, the 
reporter was well qualified to give an informed appraisal 
or perspective preview of the conference. In preparing the 
item he sought opinion from a wide range of trade 
unionists he had made previous contact with during his 
work as an industrial roundsman and who had confidence 
in his journalistic integrity. Since many of them were 
marshalling their tactics for the debate that usually takes 
place within such a conference, they were unwilling to 
show their hand by agreeing to attribution the day before 
a possible debate, discussion or vote." 

Mr Mainwaring quoted an extract from the Manual of 
Journalism by the late John Hardingham, former editor of the 
New Zealand Herald: 

"News does not have to be said. No-one should be better 
qualified than the trained reporter to search for the facts, 
not just from one quoted source but from many sources. 
Surely the reporter has the special skills to describe what 
he himself sees or finds out without having to attribute it 
as a matter of course to third persons." 

Mr Mainwaring quoted the Corporation's policy as requiring 
that sources should normally be stated before information is 
given, so that the viewer understands that the viewpoint being 
expressed is not the Corporation's own. However, he said that 
the "House Rules" allow unattributed statements if they meet 
strict requirements: 

"Unsourced material must meet the most stringent tests 
before it is put to air. It should first be approved by the 
controller who must be supplied with sufficient 
background information (including the authority and 
identity of sources) to make a judgment on whether it 
should be broadcast. When in doubt the Controller should 
refer the question to the Director-General. 

"Criteria for publication of an unsourced story must be: 

- That it has more than one reputable source and due 
allowance is made and safeguards taken where the social 
and political bias of informants may lead them to fall 
below broadcasting standards of accuracy and fairness in 
conveying information to the public; such sources must 
also possess sufficient knowledge and understanding of 
the subject to convey reliable information upon it. 

-Single sources may be used only when senior specialist 

reporters have developed sources who are in a position to 
know of developments at first hand, and who have 
proved to be consistently reliable and accurate in the past. 

-Every effort must be made to obtain on-the-record 
confirmation of any story based on anonymous sources. 

-Where the source is a document." 
Mr Mainwaring conceded that the story could have contained 
more attribution than it did: It could have mentioned the 
Engineers' Union survey and might have included a statement 
that "a number of union officials, including two national 
secretaries, have told me that the Fol is becoming irrelevant 
to the day-to-day affairs of unions ... etc" While acknowledging 
this perceived shortfall, he did not consider that the item was 
sufficiently defective to be in breach of section 24 (1) (d). 
In further support of one of the item's main propositions, Mr 
Mainwaring submitted a copy of an article written by M. D. J. 
Butler and described as being from a publication of the New 
Zealand Storemen and Packers' Union. The article was 
roundly critical of the Fol, referring to "crass threats of 
industrial reactions to a National win by Fol President Knox" 
having possibly "cost Labour six seats or more, from Awarua 
to Whangarei, where industrial sensitivities are high". The 
article went on to refer to the "increasingly tattered image of 
the Fol", saying its political and economic stance was 
"increasingly out of the mainstream of New Zealand thought 
and increasingly irrelevant to the aspirations and needs of 
union members". 

The hearing 

There were repeated difficulties in arranging a hearing to suit 
the complainant and to fit in with the Tribunal's intensive 
commitment to the television warrant application hearings 
over a lengthy period. A hearing was set down for 4 February 
1987 but the complainant was not ready to proceed and 
sought a later fixture. Eventually it was set down for 7 
December 1987. 
Mr R. C. Carlyon, acting Controller of News for Television 
New Zealand, gave evidence for the Corporation. The reporter 
was not available as he had left the Corporation to work in 
Australia. Mr Carlyon said that he had discussed the item with 
the reporter, who had taken meticulous notes of what various 
sources had said to him. The reporter wrote a memo to his 
editor about the item on 2 July 1985. The Corporation made 
this available. It provided a great deal of relevant and useful 
information. We have not reproduced it in full but have 
paraphrased parts of it in detailing the complainant's criticisms 
below: 

l. The complainant argued that there was no evidence for 
an alleged "stormy relationship" between the Fol and the 
Government. 

The reporter said there was "any amount of evidence" for this 
proposition, climaxing in a joint FoUCSU statement earlier in 
1985 that the relationship was "at crisis point". 

2. The statement that "prominent unionists say the Fol has 
become largely irrelevant in the day-to-day life of unions" was 
criticised by the complainant as hearsay, lacking supporting 
evidence. The complainant argued that "either the source 
should be named or some credible commentator [should) 
make the assessment". 
The reporter responded that at least two national union 
secretaries, one on the Fol's national executive, and "sundry 
other union officials" had expressed such views to him 
personally. Non-affiliated unions had been more public in their 
criticism. He also quoted a NZ Engineering Workers' Union 
survey as finding that 70% of its members knew "very little" or 
"nothing at all" about the Fol's workings. 

3. The complainant objected to the statement that the 
Engineers' Union was threatening to leave unless the Fol's 
performance improved. 
The reporter said he interpreted decisions of the NZ 


