
2600 NEW ZEALAND GAZETTE No. 127 

said. i.e. "corksucker" and "fargin." Both pronunciations are 
clearly distinguishable on the sound track. And when in one 
scene Moronie's club is bombed, he shouts, "This is fargin 
war!" At this point, a newspaper appears with the banner 
headline, "Fargin war!" Nevertheless, the references were 
obviously to the words which the compiainant thought he 
heard. 

The language complained of occurred over a short span early 
in the film and was not typical of dialogue in the rest of the 
film. Although it recurs, it is much less in evidence throughout 
the rest of the film. Some warning of this parody of gangster 
talk would have been appropriate. 

The language complained of, even had it been as the 
complainant thought it was, does not ipso facto render the 
programme obscene or in breach of Programme Rule 1.1 (b). 
Currently accepted norms are the test. For example, the 
Tribunal several years ago considered the use of "fuck" was 
acceptable in a dramatic context in All the President's Men. 

The impact of the language is "softened" to some degree by 
Moronie's mashing of vowels and diphthongs. Whether the 
resultant effect is comic and is acceptable in the context is a 
question of judgment of the scene and of the whole 
programme. The overall quality of the film is relevant to that 
judgment. So is the timing of the broadcast. Whether there 
was an option to cut is also relevant. That would not have been 
possible without leaving large gaps in the continuity. The 
Tribunal considers that TVNZ had to run it as it was or not at 
all. 

Having seen the entire film, the Tribunal does not consider it 
obscene or in breach of programme rule 1.1 (b). TVNZ gave 
the film an acceptable broadcast time. 

The only additional measure it should have taken was to have 
added a language warning at the beginning, particularly having 
regard to the time at which it was broadcast, 9.30 p.m., and 
the incidence of the language soon after which may not have 
seemed likeiy from viewing the first minutes. We would not 
uphold the complaint for this failure alone. 

The complaint is not upheld. 

Co-opted Members 

Messrs Carter and Stephenson were co-opted as persons 
whose qualifications and experience were likely to be of 
assistance to the Tribunal. They took part in the deliberations 
of the Tribunal but the decision is that of the permanent 
members. 

Signed for the Tribunal: 

B. H. SLANE, Chairman. 
go8007 

Decision No. 5/90 

Reference No.: BRO COM 13/88 

Before the Broadcasting Tribunal 
In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by Donald Watson of Titirangi 
(retired): 

Chairman: B. H. Slane. 

Member: Robert Boyd-Bell. 

Co-opted Members: R. M. Carter and B. W. Stephenson. 

Decision 
Dated the 16th day of ,January 1990. 

The Complaint 

Mr Watson wrote to the public relations officer of Television 
New Zealand on 10 June 1988 stating that he wished to make 
"a general, and a particular formal, complaint about the 
material presented on the 6.30 television news." 

His first complaint was that the television news in general 

contained tales of disaster, tragedy and upheaval and very 
rarely anything of a pleasant nature. 

His second formal complaint was " ... your treatment of 
events in the Republic of Korea. I do not recollect anything of 
a positive nature: there is nothing on the news which depicts 
the tremendous advances which the country and its people are 
making, including a rapidly advancing standard of living ... In 
particular, you show the country as consisting solely of rioting 
students throwing rocks, and police using tear gas, as you did 
on the 6.30 news this evening." 

On 5 July, Television New Zealand's public relations manager 
acknowledged receipt of the formal complaint and advised 
that it had been forwarded to the BCNZ Complaints 
Committee. 

On 14 July, the secretary of the Corporation wrote pointing 
out that there was a statutory procedure for formal 
complaints, enclosed an explanatory pamphlet and requested 
more specific information. 

On 26 July Mr Watson wrote a 2-page letter in reply to the 
secretary. In it he said "I have not kept a note of the dates, [of 
news items] but the item immediately before my letter of 10th 
June was either on that day, or a day or 2 previously." 

He repeated his allegation that news items over a long period 
had breached the requirement of "impartiality and balance in 
news and current affairs", quoting the pamphlet sent to him. 

He referred to coverage of flood disasters broadcast more than 
a year previously and news items concerned solely with clashes 
between students and other demonstrators and the police. He 
said all this and press references to security for the Olympics 
suggested that South Korea was a very dangerous place which 
was not true-on the whole it was quiet and peaceful. 

Mr Watson outlined a number of matters he said had not been 
reported but could have been covered, based on his opinions 
and knowledge of the country. These included industrial and 
educational development and the Children's Heart 
Foundation. 

For these reasons he said the news reporting had been 
unbalanced. It should have covered other aspects of life in 
Korea. 

On 2 August the secretary of the Corporation replied that the 
Broadcasting Act 1976 did not provide for formal complaints 
relating to programmes which had not been broadcast-an 
interpretation that had been confirmed by the Broadcasting 
Tribunal. 

In the circumstances, the secretary believed Mr Watson's 
complaint could not be considered as a formal complaint 
under the statutory procedure. But it was within the province 
of the Director-General of Television New Zealand and had 
been forwarded to him for substantive reply. 

On 5 August Mr Watson replied that he considered the 
secretary's action was improper and reiterated that his 
complaint regarding television news of the Republic of Korea 
"clearly falls within the definition of lack of 'impartiality and 
balance' as given in the pamphlet ... " 

Complaint to the Tribunal 

On 14 August 1988 Mr Watson wrote to the registrar claiming 
the jurisdiction of the Tribunal to deal with the matter on the 
basis that his formal complaint had not been dealt with. He 
was criticial of the way it had been handled by the secretary 
who he said appeared to wish to bypass the statutory 
procedure. The particular complaint on his complaint form 
which followed was: 

"That news telecasts regarding the Republic of Korea are 
designed to show that country in an unfavourable and 
prejudiced light. The 6.30 news telecasts suggest that the 
country consists solely of rioting students and police, 


