
2606 NEW ZEALAND GAZETTE No. 127 

3. He detailed obscene, racist, abusive and threatening 
telephone calls made by anonymous callers who were 
obviously listeners to the programme. 

4. It was no defence that Mr Bickerstaff could not be blamed 
for extravagant responses to his finger-pointing at Mr 
Cuthbert. Broadcasters did not have a right to inflame public 
opinion against a member of the public because of a personal 
grievance. 

5. Many of the offensive terms used by the anonymous 
callers were the words used on air by Mr Bickerstaff and 
defended by him in respect of the other complaint as necessary 
to his style and to maintain his rapport with his audience. 

6. The on-air attack on Mr Cuthbert was not justified as part 
of a continuing public debate between the 2 of them over the 
South Africa question. That claim was untrue. Apart from 
1 occasion on air briefly, Mr Cuthbert had not telephoned the 
programme. 

7. The South Africa connection was irrelevant to the matter 
of this complaint and was offered as an excuse for all occasions 
on Mr Bickerstaff's behalf. 

8. Mr Kelly's personal views on South Africa were not 
known by Radio Pacific and were irrelevant to the complaint. 

9. It was claimed that Mr Bickerstaff had the right to 
respond to "strong personal attacks" made on him by Mr 
Cuthbert. Those attacks were presumably complaints to the 
Race Relations Office and evidence submitted to the Tribunal 
for the renewal of warrant hearing. There was no proper use of 
the right of response. Mr Cuthbert had a right to intervene in 
the proceedings for renewal and to make complaints to the 
Race Relations Office. 

10. The transfer of the jurisdiction to the Tribunal was 
opposed. 

Broadcasting Complaints Committee Decision No. 4/88 

In its decision (No. 4/88) dated 1 July 1988, the Broadcasting 
Complaints Committee stated that he had read the 
correspondence on the complaints of unjust and unfair 
treatment and unwarranted infringement of privacy in 
connection with the broadcast of 30 March 1988. He had 
listened to a tape of the programme. 

The Committee stated that his attention had been drawn to the 
fact that Mr Kelly on behalf of Mr Cuthbert had lodged a 
complaint with the Tribunal direct relating to the same 
programme. [This seems to refer to Mr Kelly's own complaint 
about standards.) 

The Committee said he was aware of the Tribunal's decision 
6/88 relating to Radio Pacific's application for renewal. That 
decision indicated that the station had been subject to 
complaints from CARE, of which Mr Cuthbert was treasurer. 
Again according to the Broadcasting Tribunal's decision, 
CARE had as one of its objectives the removal of Mr 
Bickerstaff, the Committee wrote. 

The Committee said it seemed clear that Mr Cuthbert's 
concern related to the total programme and was part of an 
ongoing saga. Although the complaints were couched in 
different terms and were directed to different aspects of the 
same broadcast, there remained the clear impression that 
CARE wished to see Mr Bickerstaff removed from 
broadcasting. 

In those circumstances it seemed to the Committee 
inappropriate for him to consider Mr Cuthbert's complaint, 
which was essentially a minor part of a larger issue. The 
Committee found the two complaints to be inextricably bound 
together and that they ought not be considered in isolation. 
Furthermore, bearing in mind the Tribunal's decision, it was 
considered preferable to decline jurisdiction and refer the 
complaint to the Tribunal. 

Decision on Complaint of Unjust and Unfair Treatment and 
Breach of Privacy 

This complaint was referred to the Tribunal after the Tribunal 
had had the benefit of a sitting in respect of the other 
complaint. For that reason, and because the parties had made 
their submissions to the Committee, the Tribunal did not seek 
further submissions. 

The station had written to Mr Kelly on 13 April 1988 as set out 
at the beginning of this decision. Mr Kelly had then written to 
the Tribunal complaining on 28 April 1988. 

The Tribunal has listened to tape recordings. The context is set 
out above because it is relevant to an understanding of the 
particular sentences when Mr Cuthbert was named twice. 

On the issue of breach of privacy, a submission made by the 
solicitors for Radio Pacific that the complaint could only be 
based on the gathering of material is patently incorrect on a 
plain reading of the section. 

The Tribunal therefore finds that there was a valid complaint 
lodged with the Broadcasting Complaints Committee. 

The question arises whether there was a breach of privacy in 
the broadcast. Mr Cuthbert was named. Whether he was 
unfairly or unjustly treated is dealt with later. The only 
question is whether the naming of Mr Cuthbert, fairly or 
unfairly, was a breach of his privacy. 

The fact that is allegedly resulted in abusive telephone calls is 
not in itself conclusive. It has to be accepted that Mr Cuthbert 
is a public figure. Mr Cuthbert has taken a prominent position 
in protests over a number of issues relating to sporting 
contacts with South Africa. He is not a private person in the 
context of this complaint but rather a public figure. It is quite 
possible that public figures will receive telephones calls as a 
result of references to them in broadcast programmes and 
others in other media. 

For this Tribunal to find that mention of a public figure in an 
unfavourable way is in itself a breach of privacy, whether the 
comment is fair or unfair, would be to limit the freedom of 
speech quite remarkably. We can identify no allegation of the 
programme having urged people to contact Mr Cuthbert or in 
any way having advocated any course of action which would 
have in itself constituted a breach of his privacy. It is not 
necessary for us to decide the question of whether an invitation 
to contact a person is in itself an infringement of the right of 
privacy when that person is a public figure. It is, however-for 
the purposes of broadcast regulation-a matter that raises 
serious issues and care needs to be taken in arriving at a 
decision on the basis of particular circumstances. 

In this case, we can see no basis for the claim of a breach of 
privacy on the part of Mr Cuthbert. He was undoubtedly 
involved in issues related to Mr Bickerstaff off air and we can 
see no breach of the Act in his identification on air. 

The complaint is not upheld in this respect. 

In respect of the allegation of unjust and unfair treatment, the 
Tribunal has had to consider a number of issues. 

First, there is the claim that attacks had been made on Mr 
Bickerstaff and that he was justified in responding to them. 
Leaving aside the nature of his response, it is interesting to 
observe the assumption made by the station manager (and Mr 
Bickerstaff) that Mr Bickerstaff was entitled to use his position 
as a broadcaster to respond in respect of matters which had 
not been broadcast. An ordinary citizen may well observe that 
hosts who publicly criticise public figures are themselves public 
figures who must tolerate similar criticism, without using their 
power to deal unfairly with others. That is what the Act 
requires. Mr Bickerstaff was prepared to use his privileged 
position. While we accept the truth of Mr Lowe's statement in 
the other complaint hearing that Mr Bickerstaff was prepared 
at all times to accept calls on air, he has a great advantage in 
doing so and certainly uses it. 

While Mr Cuthbert's monitoring of the programme was seen 


