
26 JULY NEW ZEALAND GAZETTE 2607 

by Mr Bickerstaff as the cause of all the complaints, some were 
lodged by CARE. 

Mr Cuthbert was entitled to lay complaints with the Race 
Relations Conciliator and the justification (if any was needed) 
was the conclusions arrived at by that office. He had not 
engaged in any abuse or criticism of Mr Bickerstaff on the air. 

We do not think there is any justification for denying Mr 
Bickerstaff the right to comment in appropriate terms on a 
public figure such as Mr Cuthbert, where Mr Cuthbert had 
been engaged in activities which clearly were designed to 
damage Mr Bickerstaff for whatever good reasons Mr 
Cuthbert had in mind. But we do not think that a campaign by 
CARE (which was acknowledged by Mr Kelly) could in any 
circumstances be a justification for the use of insulting and 
offensive words. Mr Bickerstaff was simply being, in plain 
words, unfair and unjust to Mr Cuthbert in referring to him as 
a "wanker" and in inaccurately ascribing all the blame for 
complaints to Mr Cuthbert. In fact, Mr Cuthbert had made 3 of 
the 8 complaints to the Race Relations Conciliator about Mr 
Bickerstaff, who was wrong in saying "He's had 8 in there. 
Him, himself, right?" 

Nor do we accept the argument that, because the matter arose 
over a difference of opinion on South Africa and Mr 
Bickerstaff held himself out as the only person prepared to 
take an independent line on South Africa, he was entitled to 
use the sort of language and description of Mr Cuthbert that 
was involved in this case. We accept that there is a 
considerable ground for protecting broadcasters such as Mr 
Bickerstaff, who had taken a view on South Africa that is not 
fashionable in some media circles, from being driven off the air 
by unreasonable or unfair behaviour and comment. That sort 
of conduct has drawn our comment in another complaint 
recently decided in relation to Radio Pacific. So let there be no 
doubt about the Tribunal's position for freedom of speech. 

But, as Mr Kelly rightly says, the broadcaster must act within 
the law. We cannot accept that the description of Mr Cuthbert 
as being solely to blame for the predicament in which Mr 
Bickerstaff thought he found himself was justified. In this 
connection we have taken not just the words referred to in the 
original complaint but also the context in which they occurred. 

As we have said previously, Mr Cuthbert is a controversial 
public figure and must expect intense and strong criticism of 
his conduct and attitude. There are also rules laid down for 
broadcasting by broadcasters which require fairness and justice 
in dealing with individuals. In relation to the other complaint 
about bad language, Mr Bickerstaff made it clear that this was 
part of his style and attitude and that he considered it as 
something of a right to continue to broadcast using these 
words as he pleased. We have commented earlier in this 
decision on that. On this complaint, we simply say that we 
must uphold the complaint. It was a clear but not a serious 
breach of the requirements of the Act. In sporting terms, it was 
below the belt. A good sportsman would, in the circumstances, 
apologise. 

We do not however consider the breach to require any 
direction to be given by the Tribunal. 

The complaint, in respect of the allegation of unjust and unfair 
treatment, which we emphasise is against Radio Pacific Ltd., is 
upheld. 

Co-opted Members 

Messrs Sheehan, Carter and Tucker were co-opted as persons 
whose qualifications and experience were likely to be of 
assistance to the Tribunal. They took part in the respective 
deliberations of the Tribunal but the decisions are those of the 
permanent members. 

Signed for the Tribunal. 

B. H. SLANE, Chairman. 
go8010 

Before the Broadcasting Tribunal 

Decision No. 7 /90 

COM 15/88 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by Harold Earle Jensen of Wilton, 
Justice of the Peace: 

Warrant Holder: Broadcasting Corporation of New Zealand 
(Radio New Zealand): 

Chairman: Judge B. H. Slane. 

Member: Robert Boyd-Bell. 

Co-opted Members: R. M. Carter and P. J. Trapski. 

Decision 
Dated this 30th day of January 1990. 

The Complaint: 

Mr Jensen complained about a news item broadcast at 
7.40 a.m. in Radio New Zealand (RNZ) news on 1 July 1988. 
He described the item as: 

"a biased review of the referendum being engendered by 
Bob Martin surrounding the Treaty of Waitangi and 
fishing rights. 

"The L'Estrange comments were totally out of tilt, more so 
when one views them alongside the Treaty of Waitangi 
which has never been legally ratified. 

"My point of issue is that the BCNZ failed to comply with 
the Act in not inviting or allowing Bob Martin the right of 
comment or reply to the L'Estrange accusations on this 
programme. 

"Bob Martin has a sincere and real genuine concern for all 
New Zealanders over this issue and as such should have been 
given the right in the same programme to reply. The total lack 
of courtesy." 

Mr Jensen said the Maori ownership issue was being 
"heightened by internal BCNZ influences and balanced replies 
are not being invited.'' 

The BCNZ Response 

On 30 September the Broadcasting Corporation wrote to Mr 
Jensen, advising him that the Board had not upheld his 
complaint. It had been considered against sections 24 (1) (d) 
and (e) of the Act, which respectively require broadcasters to 
have regard to the accurate and impartial gathering and 
presentation of news reporting to recognised standards of 
objective journalism; and the principle that when controversial 
issues of public importance are discussed, reasonable efforts 
are made to present significant points of view either in the 
same programme or in other programmes within the period of 
current interest. 

The BCNZ said Mr Jensen's complaint concerned reports of 
an interview with Maryanne L'Estrange, co-ordinator of the 
pakeha pro-treaty group Project Waitangi. Prior to the 
interview, the thrust of the statements by the Commercial 
Fishermen's Association president Bob Martin to protect 
pakeha fishing "rights" had been thoroughly reported, said 
the Corporation. Similar coverage had been given to Maori 
views about fishing rights. 

The role of the RNZ Network News was to report all relevant 
factors about an issue and, in handling the task, built-in 
balance was not necessarily required so long as total coverage 
had sufficiently addressed the issues. 

Mr Martin had taken out newspaper advertisements calling for 
a referendum on the Treaty of Waitangi and Ms L'Estrange 
contacted Network News to make a statement on behalf of 
Project Waitangi. This statement dealt with what Project 
Waitangi regarded as errors of fact which could be established 
by checking with any reputable book on New Zealand history 
or the Treaty of Waitangi. As Ms L'Estrange's statements were 
a response to comments already aired by Mr Martin, there 


