
2608 NEW ZEALAND GAZETTE No. 127 

would have been little point in entering in a protracted "ping­
pong" exchange. 

Mr Jensen"s comment that the Treaty of Waitangi had never 
been legally ratified was seen to have no relevance, given that 
both the National and Labour governments had chosen to 
acknowledge it through the Waitangi Tribunal. The 
Corporation pointed out that Ms L'Estrange's organisation 
received Government support and funding and had a 
legitimate claim to be heard. 

Reference to the Tribunal: 

At the same time as referring his complaint to the Tribunal 
following receipt of the Corporation's decision. Mr Jensen 
wrote to the Secretary of the Corporation an insulting letter 
acknowledging receipt of the decision. 

On 14 October 1988 he referred his complaint to the 
Broadcasting Tribunal stating: 

"either the BCNZ judge and jury obviously didn't research 
my complaint or it was left to an office junior to action by 
the wayward response it gave re issues outside my 
concern and their decision was infantile to say the least." 

Mr Jensen alleged that Ms L'Estrange was given considerable 
time on prime time news to: 

"thrash her pet hate, racially rude, condemning R. Martin 
on fishing rights for all New Zealand citizens. R. Martin 
should have had the right of reply either at the time or 
soon after, as the Act stipulates so clearly. It was obvious 
the BCNZ judge and jury had no facts for referral and 
floundered around as a cover." 

He then made some generalised accusations of incompetence 
and bad faith against the Corporation and its staff. 

Radio New Zealand Submissions: 

In response to the Tribunal, Radio New Zealand reiterated the 
points made earlier and sent copies of news items broadcast on 
21 June, 1 and 5 July, 6 July (2 reports), 19 July, 20 July 
(2 reports) and 27 July, reporting Mr Martin on the continuing 
issues. 

The 1 July report was a direct response to the Project 
Waitangi statement referred to in Mr Jensen's complaint and 
had been broadcast on the same day. 

RNZ said Mr Jensen had failed to take into account the reports 
of Mr Martin's comments, broadcast extensively both before 
and after the item which was the subject of the complaint. 
Copies of news scripts were supplied to confirm that situation. 

RNZ asserted that, in the circumstances, it was not possible to 
sustain the complaint of lack of balance. 

It also rejected Mr Jensen's inferences of discourtesy and 
biased " ... internal BCNZ (Radio New Zealand) influences." 

Consideration: 

The Tribunal invited Mr Jensen to attend a formal hearing of 
this and another complaint lodged by him (Com 16/88), but 
he declined repeated invitations to do so. 

The Tribunal has considered the complaint in the light of the 
submissions made by RNZ and the supporting material 
supplied. 

The Broadcasting Act 1976 does not require differing points of 
view on controversial issues to be covered in the same 
programme. It does require that: 

"reasonable efforts are made to present significant points of 
view either in the same programme or in other 
programmes within the period of current interest." 

The evidence submitted by Radio New Zealand clearly 
established that Mr Martin's general views on this issue had 
been widely reported both before and after 1 July. It also 
demonstrated that Mr Martin's response to the item 
complained of was sought and recorded on that day. 

The Tribunal considers the requirements of the Broadcasting 
Act had clearly been met on this occasion. 

One of the functions of the media in a democracy is to present 
differing points of view. 

Decision: 

The complaint is not upheld. 

Co-opted Members: 

Judge P. J. Trapski and R. M. Carter were co-opted as persons 
whose qualifications or experience were likely to be of 
assistance to the Tribunal in dealing with the complaint. They 
took part in the consideration of the complaint and the 
deliberations of the Tribunal but the decision is that of the 
permanent members. 

Signed for the Tribunal. 

B. H. SLANE, Chairman. 
go8011 

Before the Broadcasting Tribunal 

Decision No. 8/90 

COM 16/88 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by Harold Earle Jensen of Wilton, 
Justice of the Peace: 

Warrant Holder: Broadcasting Corporation of New Zealand 
(Radio New Zealand: National Programme): 

Chairman: Judge B. H. Slane. 

Member: R. Boyd-Bell. 

Co-opted Members: R. M. Carter and P. J. Trapski. 

Decision 
Dated this 30th day of January 1990. 

The Complaint 

Mr Jensen's complaint arose from the following portion of a 
radio programme called "The Week Link", broadcast on 
Radio New Zealand's National Programme on Saturday 
morning, 11 June 1988: 

"Narrator: Hats off to the off-duty policeman who 
intervened in a football match last week, while 2 gangs 
were fighting in public. The gangs, from Te Papapa and 
Waitemata, were pretending to play rugby while beating 
the stuffing out of each other in the name of fair play and 
sportsmanship. When 2 players were unconscious, an off­
duty sergeant ran onto the field and arrested 3 of the so­
called players. 

Spokes. Voice: Oh well, that's sport. .. 

Narrator: ... said a rugby fanatic. 

Spokes. Voice: Some of the boys get a bit het up ... sorry, 
hit up, now and then. 

Narrator: If they were Maoris, and wearing leather jackets 
with funny pictures on them, there'd have been a public 
outcry. The moral of the story is: if you want to beat 
people up, play rugby. Most times, you'll get away with 
it." 

In writing to Radio New Zealand on 11 June 1988, Mr Jensen 
described the group who present the programme as: 

"playing on innuendos and trying to make subtle satire at 
others' expense made the following blatant infantile 
comment: 'If you want to beat people up play rugby!'" 

He described it as: 

"humour at its lowest form and could only be attributable to 
the temples of BCNZ." 

He sought a total public retraction. 


