
26 JULY NEW ZEALAND GAZETTE 2609 

The BCNZ Response 

On 10 October 1988, the Corporation advised Mr Jensen that 
his complaint had not been upheld. It had been considered 
against section 95B (1) (a), (i), (ii) and (iii) of the 
Broadcasting Act 1976 which is concerned with the 
Corporation's obligation to maintain, in its programmes and 
their presentation, standards which will be generally 
acceptable in the community; with the obligation to have 
regard to the observance of standards of good taste and 
decency; and the obligation to have regard to the accurate and 
impartial gathering and presentation of news according to 
recognised standards of objective journalism. 

The Corporation said that the nature of the programme and 
the item in question was clearly satirical and that it was in the 
nature of satire to exaggerate reality by presenting incidents or 
people in a way which highlighted irony. 

" 'The Week Link' does not personally attack people being 
satirised, although it does use quotes placed out of 
context or, as in the case in question, slightly altered. The 
spokespersons is quoted in newspapers as saying: 'Some 
of the boys get a bit hit up now and then'. 

"The programme blatantly signalled the fact that it was 
satirical and the item clearly indicated it should not be 
taken as being factual or serious." 

The Corporation said the "recognised standards" aspect was a 
qualification in the Act with reference to "objective 
journalism", therefore it could not be part of a complaint when 
the programme concerned made no pretence whatever to 
being a news programme. 

Regarding "standards" and "good taste", it was considered 
that only a very narrow interpretation of the script and an 
acceptance that it was not satire could bring into question the 
standard of good taste of the programme. The specific 
comment, if taken out of context of the script, might be 
deemed to breach standards and good taste in the narrow 
sense but it was considered to be fully redeemed when seen in 
the context of a satirical piece and the evidence of fact on 
which the script was based. 

Reference to the Tribunal 

Referring the complaint to the Tribunal on 25 October 1988, 
Mr Jensen said that it was not humour, satire or the like. It was 
bad taste, "totally out of tilt, and objectionable". The 
Corporation had given a "pathetic, infantile response". He 
alleged incompetence and added that humour and good taste 
were the basic of satire. He also said that the Corporation 
should be made aware of that. 

Radio New Zealand Submissions 

In response to the Tribunal, Radio New Zealand referred again 
to the inapplicability of the "recognised standards" provision 
to a non-news programme. 

"The Week Link", it was submitted, was a satirical programme 
based on recent news events. 

"It makes no claim to be other than satirical, and indeed 
signals its nature beyond doubt, clearly indicating that its 
thrust is neither factual or serious reporting. Mr Jensen's 
letter of 29 June confirms that he has correctly assessed 
the programmes as satire, which he describes as 'weak'. 
Whether it be weak or effective is a matter of opinion, but 
does not affect its basic intent.'' 

The Corporation also made the points that the factual basis of 
the item had not been distorted; it was the nature of satire to 
exaggerate reality by presenting incidents or people in a way 
which highlighted irony; and "The Week Link" did not make 
attacks on people personally. 

The Corporation reiterated its view earlier expressed to Mr 
Jensen, that the comment complained of should be considered 
in its full context, both of the item and its factual background. 

It maintained there was no justification for upholding the 
complaint on the grounds stated by Mr Jensen. 

Consideration 

The Tribunal invited Mr Jensen to attend a formal hearing of 
this and another complaint lodged by him (Com 15/88), but 
he declined repeated invitations to do so. 

This Tribunal has had previous experience of considering 
complaints arising from satirical commentary on radio 
following "bruising" sporting encounters-see decision 
37/88. 

The circumstances in this case were clearly different. "The 
Week Link" was in 1988 (and has continued to be) a regular 
feature of Saturday morning National Radio broadcasts. 

It had a clearly established identity as a weekly, topical, 
satirical commentary on life in New Zealand-not readily 
confused with other styles of commentary. 

The effectiveness of all humour and satire depends to some 
extent on the identification which such programmes achieve 
with their audience(s). Topical satire is often a "hit and miss" 
affair, with different items gaining greater or lesser acceptance 
from different members of the audience. Mr Jensen obviously 
did not appreciate the closing line of the item he complained 
of. He also appeared to consider the programme series as 
"infantile". 

Mr Jensen is fully entitled to his view-an individual's sense of 
humour is obviously an intensely personal characteristic. 

But the Tribunal considers it is a substantial leap from 
individual disapproval to declaring such comment a breach of 
the Act. In the terms of section 95B (1) of the Broadcasting 
Act, the Tribunal considers that the "recognised standards of 
objective journalism" provision does not apply to a 
programme such as "The Week Link", clearly identified as not 
a news programme. 

The complaint had clearly to be considered in the terms of 
section 95B (1) (i) and (ii)-the maintenance of standards 
generally acceptable in the community and regard to the 
observance of standards of good taste and decency. 

As for standards generally acceptable in the community, the 
Tribunal is aware of the general popularity with audiences 
worldwide of topical satirical programmes on both radio and 
television. 

We have no reason to believe New Zealanders are unique in 
this regard. 

To uphold Mr Jensen's complaint as a breach of standards 
generally acceptable in the community would be to accept his 
personal opinion, somewhat intemperately expressed, as 
representing the standards of the community. On the basis of 
one complaint relating to one specific aspect of the 
programme, there is little ground for such a conclusion. 

With regard to section 95B (1) (ii), having regard to the 
observance of standards of good taste and decency, the 
Tribunal has a similar difficulty. 

In the previous decision referred to earlier (decision 37 /88) 
the Tribunal considered, after extensive deliberation, that 
particular remarks derogatory of national and racial groups 
not directly related to the factual circumstances being 
commented on, did transgress the boundaries of good taste. 

In this instance the Tribunal is not so convinced. The factual 
basis of the item in question was clearly based on news reports 
of the time and relatively accurately related. 

The "moral of the story" in the final lines and the conclusion 
specifically complied of by Mr Jensen was provocative, but not 
an isolated reaction. 

There has been wide public comment in recent years regarding 
many parents' concern about the violence implicit in some 
aspects of rugby and the extent of injuries sustained. 

It is an aspect of public reaction which the Rugby Union itself 


