
26 JULY NEW ZEALAND GAZETTE 2595 

The Tribunal considers that the good taste and decency 
allegation has no substance. 

On the issue as to whether there was a failure to have regard 
to community standards in relation to the maintenance of law 
and order, the Tribunal notes that whether or not the word 
"anarchy" was used by Ms Waring is not critical. Mr Dryden 
made it clear what the census requirements were: regard was 
had to the maintenance of law and order. 

On the question of censorship, the Tribunal accepts Radio 
New Zealand's submissions in their entirety. The material Mr 
Cullimore wished to introduce into the programme was, in the 
Tribunal's view, inappropriate, irrelevant and insulting. Radio 
New Zealand has editorial independence to make its own 
decisions about what is relevant and acceptable. No citizens 
have the right to demand to be heard over the air to say what 
they like, notwithstanding that they may have strong feelings 
about the subject matter of the broadcast. This is so even if the 
programme is an open talk-back programme which this one 
was not. 

On the question of balance generally, the Tribunal finds that 
the statutory requirement for a range of viewpoints to be 
broadcast on controversial topics within a reasonable time 
frame (not necessarily in the same programme) was not 
breached. This was a programme about a book which put 
forward a particular point of view. That view can be explored 
sympathetically without breach of the standard. In fact, the 
host tested it. 

The complaint is not upheld in any respect. 

Co-opted Members 

Messrs Carter and Wallace were co-opted as persons whose 
qualifications and experience were likely to be of assistance to 
the Tribunal. They took part in the deliberations of the 
Tribunal but the decision is that of the permanent members. 

Signed for the Tribunal. 

B. H. SLANE, Chairman. 
go8004 

Before the Broadcasting Tribunal 

Decision No. 2/90 

COM 18/88 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by Mary Catherine Karvelas of 
Ngaio for the Wellington Palestine Group. 

Warrant Holder: Broadcasting Corporation of New Zealand 
(Television One): 

Chairman: B. H. Slane. 

Member: Robert Boyd-Bell. 

Co-opted Members: R. M. Carter and B. W. Stephenson. 

Decision 
Dated the 15th day of January 1990. 

The complainant, as secretary of the Wellington Palestine 
Group, lodged the complaint with Television New Zealand, at 
that time part of the BCNZ. It concerned an item in the 
Television One news at 6.30 p.m. on 4 March 1988 which 
opened with the announcer saying that many Israelis were 
becoming increasingly concerned for their personal safety as 
violent demonstrations continued in the occupied territory. 
The item ran for 1 minute 35 seconds. Towards the end the 
reporter said: 

"There are dozens of cases of Jewish civilians, badly hurt or 
worse, because they drove into troubled areas and weren't 
able to drive out. Before resorting to guns, people are 
encouraged to learn driving techniques normally reserved 
for stunt men." 

In her letter to Television New Zealand, the complainant said: 

"The item can only be understood to mean that many 

Israelis had been killed. No other meaning can be put on 
the expression of what could be worse than being injured, 
than being killed. At the time of the item there had been 
no Israelis killed in the uprising, either civilian or military 
fatalities. Therefore it is totally false to make a claim of 
'dozens' being killed." 

In a letter dated 26 May, the Assistant Controller of News and 
Current Affairs for Television New Zealand agreed that the 
words must have referred to more than 24 cases, in recent 
months, who had been hurt or killed though numbers of those 
injured and those killed was not stated. He said the journalist 
must have had the facts before him to report them and there 
must have been some personal risks envisaged by those who 
took time off their usual work to pay for tuition to further their 
personal safety. He said he could not take the matter any 
further. 

On 22 July 1988 a formal complaint was lodged with the 
Broadcasting Corporation itself. On 10 October 1988 the 
Secretary of the Corporation reported that on 27 September 
the board considered the complaint. It had found the item was 
imperfect but it was not considered to be at fault to a sufficient 
degree to be in breach of the Broadcasting Act's provisions so 
the complaint was not upheld. 

In its finding the Corporation said there was no mention of 
deaths and that a reporter speaking to camera in a front-line 
situation would be unlikely to speak with absolute precision as 
if reading from a script. The reporter used an imprecise 
generalisation when he gave the "worse" description. It was 
acknowledged that this could mean something more than 
"badly hurt". It might imply serious injury or disablement such 
as losing a limb or eyes. It was not accepted that the item 
meant that more than 24 had died. The complainant's claim 
that, at 4 March, no Israelis had been killed was accepted. 

In lodging the complaint with the Tribunal on 18 November, 
the complainant enlarged the complaint to state that the facts 
were distorted in the words used to give a false picture of the 
situation. 

The Tribunal however deals with the matter on the basis it was 
put originally-that is, of an inaccurate report. The 
complainant reiterated that the report could only be 
understood to mean that many Israelis had been killed. 

In a submission to the Tribunal, Television New Zealand (as 
successor to the Corporation) referred to its clear 
acknowledgment that the item was imperfect. TVNZ submitted 
that the imprecision of wording by a reporter in the thick of a 
disturbed, tense and confused situation was at the crux of the 
matter. There was no escaping the fact that the term "badly 
hurt or worse" was capable of giving an impression that 
anything "worse" than "badly hurt" could imply a death or 
deaths. But given the situation it was submitted that, had the 
reporter known of any deaths, it was more than probable that 
he would have been unequivocal and said so. In the context of 
the item, Television New Zealand said, the reference related to 
Israelis caught in their cars in troubled areas, in which case the 
word "worse" was equally capable of having an implication of 
"beatings, maimings and so forth". Television New Zealand 
submitted that there could be no dogmatic assertion that 
"worse" implied death or deaths as the complainant argued. 

Television New Zealand submitted that, while having grounds 
to seriously question what was meant by the words at issue, the 
complainant had failed to prove that section 24 (1) (d) of the 
Broadcasting Act has been breached or that the complaint 
should have been upheld by the Corporation. 

Decision 

The Tribunal notes that the complainant gave no source for its 
assertion that no Israelis had been killed as at the date of the 
broadcast. The corporation seems to have accepted this as 
being correct and, in the absence of any evidence to the 
contrary, the Tribunal will also assume that it is correct. 

There is no evidence to contradict the statement that dozens 


