
25 OCTOBER NEW ZEALAND GAZETTE 4001 

6. Application-This determination relates to the 
accounting period of Tyndall Overseas Fund Limited ended on 
31 December 1988 and the relevant income year of the person 
within which the end of that accounting period falls. 

This determination shall remain in force until it is otherwise 
replaced by a fresh determination. 

This determination is signed on the 16th day of October in the 
year 1990. 

D. HENRY, Commissioner of Inland Revenue. 

Objection Rights 
Any person who holds rights in any of the four foreign entities 
referred to in the above Schedule, (or the foreign entity itself) 
may formally object to the relevant determination. 

Any objection must be made in writing stating the grounds of 
objection and be delivered to the Commissioner within 1 
month from the date of this Gazette. 

Any such objection should be directed to: 

The International Tax Central Unit, Inland Revenue 
Department, P.O. Box 895, Wellington. 

go11722 

Justice 
Broadcasting Act 1976 

Before the Broadcasting Tribunal 

Decision No. 10/90 

COM4/88 

In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by The Society for the Promotion of 
Community Standards Inc: 

Warrant Holder: Broadcasting Corporation of New Zealand 
(TV2): 

Chairman: B. H. Slane. 

Member: Ann E. Wilson. 

Co-opted Members: Gloria K. Drury and Graham Cockroft. 

Decision 
Dated this 31st day of January 1990. 

The Programme 

As part of Aids Awareness Week, Television Two broadcast at 
8 p.m. on 23 September 1987 a 1 ½-hour programme, 
produced by London Weekend Television but introduced for 
the New Zealand audience by Dr Karen Poutasi, Chief Health 
Officer of the Department of Health and Chairperson of the 
Inter-Departmental Committee on Aids. 

The Complaint 

The society complained to the Broadcasting Corporation but 
the complaint was declined. The society then referred its 
complaint to the Broadcasting Tribunal. 

The complaint (as made to the BCNZ, then the Tribunal) can 
be summarised as follows: 

1. Significant points of view were not permitted in the same 
programme or in other programmes within the period of 
current interest. (Section 24 (1) (e) of the Broadcasting Act 
1976.) 

2. A request that Women for Life be invited to prepare a 
programme based on their campaign "Learning To Say No" 
was declined. 

3. The failure rate of condoms was not adequately covered. 

4. Youth were encouraged to be promiscuous using 
condoms. 

5. The programme was contrary to good taste and decency 
in that: 

(a) There was flippant and tasteless treatment of condoms. 
The programme showed the handling and demonstration 
of the use of condoms by a man and a woman using a 
finger. 

(b) The programme should not have been broadcast at 
8p.m. 

(c) The programme was offensive and dishonest. 

(d) The dialogue gave approval to pre-marital sex as the 
norm for young persons. A panellist laughed about his 
numerous sexual encounters. 

6. Condoms were emphasised as "safe" when they were 
not. 

7. No warning was given that pre-marital sex caused 
pregnancy and a large variety of venereal diseases. 

8. No mention was made that the majority of Aids victims 
were homosexuals and that anal sex was more conducive to its 
spread than vaginal intercourse. An expert should have 
revealed that, in the heterosexual community, the active 
spread of Aids would be very low indeed. 

9. The panel did not mention the dangers of oral and anal 
sex and bi-sexual partners. 

10. There was no doctor on the programme who 
recommended chastity before marriage. 

It was requested that another programme be broadcast by 
the Corporation to promote chastity before marriage and 
fidelity within marriage as "safe sex". 

The society was concerned that the BCNZ and the Health 
Department "appear to be at pains to underplay the threat of 
homosexual sex in the spread of Aids in this country." 

The Corporation's Response 

The Corporation formally responded to the complainant in 
writing on 1 December 1987, following consideration of the 
complaint at its meeting on 24 November. 

The Corporation said First Aids was produced by London 
Weekend Television with the objective of improving awareness 
about the disease Aids, particularly among young people. It 
was an innovative programme, said the Corporation, which 
combined factual segments on the virus, how it could be 
caught, young peoples' misconceptions about the disease and 
their thoughts on sexual behaviour, with interviews with 
celebrities and experts, comedy skits highlighting dangers and 
an opinion poll with a young studio audience. The programme 
was broadcast at 8 p.m. and a caption was displayed before the 
commencement of the programme which read "The next 
programme is intended mainly for young people. But it is not 
intended for children. It deals frankly with the subject of Aids." 
On the question of bad taste, the finding of the Corporation 
was that the programme approached the subject in a 
contemporary and sophisticated manner. Some aspects were 
undoubtedly contrived and far-fetched for a distinct purpose­
namely, to attract and retain the attention of young adults in 
the hope that the important message that the programme was 
attempting to convey would hit the target, said the 
Corporation. The skits were "attention-grabbers" and the 
Health Department's Chief Health Officer in her introduction 
said "Dialogue is frank and the humorous manner in which 
condoms are displayed may be offensive to some viewers". 

The Corporation observed that if the programme had been 
produced several years ago, it would very probably have been 
regarded as unacceptable for television presentation. The fact 
that it was acceptable in the opinion of the Corporation was 
due to the seriousness of Aids and the urgent need to convey 
to the public at large, especially young adults, the importance 


