
20 DECEMBER NEW ZEALAND GAZETTE 5095 

affairs broadcast. TVNZ emphasised that the programme 
related to a woman whose request for the test had been 
declined. The investigation identified alleged inconsistencies 
and criteria governing testing in different parts of the country. 

"Given the circumstances that amounted to a classic case of 
seeming injustice which the programme is designed to identify, 
to investigate and to seek for and find an answer." 

TVNZ stated that "in essence it did not consider section 
95B (1) (e) of the Act regarding balanced treatment was either 
in serious question or at risk of being breached. 

Intrinsically amniocentesis was not being examined in the 
context of a controversial issue of public importance. It was, as 
the reporter made perfectly clear at the beginning of the 
programme, a question of access to health care. 

TVNZ stated that it did not take the complaint lightly and did 
have proper regard to the complainant's genuine concern. It 
denied that Fair Go treated the subject insensitively or that a 
biased coverage was presented. 

TVNZ Ltd. did not believe that entry into the abortion 
controversy was either necessary or called for. TVNZ 
emphasised that the programme did not investigate 
amniocentesis as a topic of controversy. 

TVNZ denied that it was biased. 

As to material submitted from Metro magazine, TVNZ stated 
that this material was not presented as part of the case the 
complainant made to TVNZ in the first place and was not 
considered by its complaints committee. 

Nor was the letter from the complainant of 25 October to the 
assistant controller of news and current affairs taken into 
consideration. TVNZ submitted that various letters between 
the complainant and TVNZ should not form part of the 
evidence to be considered by the Tribunal. 

Finally, TVNZ observed that the complaint had some elements 
in common with an earlier complaint heard by the Tribunal, 
which was the subject of decision 5/77 dated 22 December 
1977. TVNZ said in that decision at the bottom of page 4 the 
Tribunal noted "when dealing with the objectives of the 
programme that it would be quite wrong to suggest that in 
every programme a comprehensive definition should be 
entered upon before some aspect of the subject could be 
discussed". 

TVNZ accordingly submitted that the programme was dealing 
with amniocentesis testing criteria as one aspect of the subject 
and that, in keeping with that earlier finding, a comprehensive 
definition was not called for. 

To summarise, TVNZ said that the programme treated the 
subject in an unbiased and objective way and that the 
complaint was properly handled in keeping with statutory 
requirements. 

Mr Duffin 's Comment on TVNZ's Submission 

On 26 September 1989 Mr Duffin wrote to the Registrar of the 
Tribunal. He alluded to TVNZ's explanation of their reluctance 
to carry out further investigation. He maintained that the 
alleged association (between amniocentesis and abortion) was 
very relevant for the simple reason that, if the purpose of 
amniocentesis was indeed to identify candidates for abortion, 
then it had to be considered to be part of the controversy 
which surrounded abortion. 

As to the previous Tribunal decision raised by TVNZ, the 
complainant said TVNZ continued to imply that "I would have 
required a thorough analysis of amniocentesis to have been 
satisfied." He said this was a misrepresentation. He said "All I 
would have required was that Fair Go make some brief 
mention of the true abortion significance of amniocentesis tests 
and an acknowledgment that there are those who oppose 
them on moral grounds." 

He said TVNZ were correct to note that his concerns were 
largely related to what was not broadcast. He said biased 

presentations did not need to represent the other point of 
view; they may simply ignore it altogether. 

He said he had spoken to several people about the item. 
"Virtually without exception, none of them had ever heard of 
amniocentesis, let alone knowing what it is all about. In other 
words, most of the viewers watching the Fair Go programme 
could only form their opinions on the basis of the information 
presented." 

As to the issue of the programme type, Mr Duffin said he was 
not sure why TVNZ attached significance to the fact that Fair 
Go is not a usual current affairs programme. 

"In fact I would have had no objection to a sober (news type) 
presentation of the cold hard facts relating to the difference in 
policy relating to amniocentesis, between hospitals. But the 
Fair Go item goes beyond the objective presentation of cold 
hard facts. Fair Go invites its audience to take sides with the 
victim in order to bring pressure to bear on the rip-off artists. 
Fair Go are presenting the audience with their perspective in 
inviting them to agree." 

The complainant said the Metro extract was submitted only as 
background information. 

As to the transcript he said the effect that a programme has on 
viewers depends not only on what is said but the way it is said 
and what is implied. 

''The transcript showed clearly that the mother in question 
had not been upset by the variation in policy between 
hospitals, but by having been denied the test. The fact that Fair 
Go presented the item indicates they support her position. 

"Carol notes that 'if Trisha still wanted the test, she'd have to 
seek it overseas. Phillip responds that Fair Go reckons that 
shouldn't be necessary, i.e., she should have been given the 
test in New Zealand. They are thereby supporting a woman's 
right to amniocentesis'." Mr Duffin noted that the mother in 
question was "stunned" because "she had her heart set on 
having it". She was "really shocked" that she couldn't. There 
was a compelling appeal to viewer support." 

The contrasting perspective was not presented, that of the 
child. "Suppose that the child was abnormal. Would he or she 
consider in later life, that he or she had been given a 'fair go' 
by the programme? I don't think so. There was no mention of 
the child's rights, or the fate which would inevitably follow a 
positive test. Uninformed viewers could not help but side with 
a concerned mother's 'right to amniocentesis'." 

Finally, Mr Duffin said by implication that this was a 
controversial topic and should have been treated accordingly. 

Decision 
It is not a principle of broadcasting standards that all matters 
relevant to a particular topic must be mentioned. 

The programme set out to deal with 2 matters. The first was 
that the woman who wanted the test had been unable to have 
it because of the age restriction which was partly based on an 
allocation of limited resources. The second was the 
inconsistency of that policy between hospitals in different parts 
of the country. 

The relationship between obtaining the results of the tests and 
the decision as to whether or not to seek an abortion was 
relevant to the first objective. But because it is relevant does 
not mean it is essential that the programme refer to it. Every 
programme broadcast is not required to be a fully rounded 
consideration of all the ramifications of the topics which are 
dealt with in the programme or even of their controversial 
aspects. 

There is some justification for the complainant's concern that 
Fair Go, by taking an editorial position that the woman should 
be entitled to the test, was embarking on an issue that was 
controversial but failed to explain why it was controversial. We 
think it would have been better to have avoided that comment 
as the real thrust of the programme was towards the 


