
5096 NEW ZEALAND GAZETTE No. 223 

geographically uneven availability of the treatment in New 
Zealand. The programme is entitled to decide not to embark 
on the controversial aspects of a matter. We are inclined to 
think the fact that the amniocentesis test, when positive, 
frequently leads to a decision to have an abortion, may have 
been a desirable piece of information to impart, but we cannot 
say that it was essential and the absence of it was a breach of 
standards. It may have opened up, in fairness, the question of 
the motives of the pregnant mother and required her position 
to be clarified. That could raise a question of controversy or of 
unjust treatment which would have had to be dealt with in the 
programme or in another programme and would have led to a 
different additional story. 

The complainant's approach, that the taking of the test is a 
controversial issue of public interest which is discussed in the 
programme and which requires significant points of view to be 
expressed, cannot be justified. The purpose of the item was 
not to discuss that controversial issue. It was not dealt with. 
The issues were whether hospital policy should deny her the 
test and apply different age criteria in different parts of the 
country. 

If, for instance, an item was being prepared on the availability 
of blood transfusions and comparing the availability of that 
service in various parts of New Zealand, it would not be 
necessary to mention the scientific and religious controversies 
on the use of blood transfusions. The story would be about the 
availability of the service to citizens-not whether it is morally 
right to use the service. 
We have had to consider this issue in a number of different 
forms in several complaints. We have to be careful to 
distinguish between information which we might believe would 
be a desirable addition or improvement to a programme and 
information the omission of which would cause a breach of 
minimum standards. It would also be dangerous for us to 
impose on programme makers in obligation to touch on more 
aspects of a topic in order to balance, qualify or even introduce 
some element of controversy. 

A programme is entitled to limit, or even refrain from, 
controversial aspects of a topic, unless that results in 
unfairness or partiality or, in the case of a news programme, a 
lack of objectivity. There is no obligation to widen the topic or 
investigate subsidiary or peripheral byways. 

It is perhaps unfortunate that some people may not have been 
fully informed about all the reasons and consequences of the 
test in this consumer programme, but we cannot say that that 
omission constitutes a breach of section 24 (1) (e). 
The standard requires that the Corporation "shall be 
responsible for maintaining, in its programmes and their 
presentation, standards which will be generally acceptable in 
the community, and in particular it shall have regard to: 

(e) The principle that when controversial issues of public 
importance are discussed, reasonable efforts are made to 
present significant points of view either in the same 
programme or in other programmes within the period of 
current interest ... 

We cannot uphold the complaint that there was a breach of 
this standard because the controversial issue of public 
importance which the complainant wishes to have balanced 
was not discussed. 
On the question of whether there was a breach of the rule 
requiring the broadcaster to show impartiality and fairness in 
dealing with all questions of a controversial nature, we do not 
find the complaint justified. We do not consider there is any 
ground for a suggestion of partiality and do not consider 
fairness required the mention of the consequences of a positive 
test. We do not consider there was any inadequate supply of 
information concerning the dangers of the test. The 
programme was entitled to state an editorial view as long as it 
fairly presented the facts. 

Even if we were wrong, by the complainant's own evidence, 

Television New Zealand had within the period of current 
interest explained the tests and the reasons for having them. 

We do not accept the allegations of personal bias made by the 
complainant against the reporter on the basis of the reporter's 
subsequent letter supporting the right of a woman to have the 
test if she wants it. Because a reporter may be thought to have 
a particular view, it should not be taken that the report must be 
biased-although this is commonly the approach of those who 
are themselves of an opposite view. 

The complaint is respect of a breach of rule 1 (g) is not 
upheld. 

It was not unreasonable for Mr Duffin to have brought the 
complaint to Television New Zealand and on to the Tribunal 
when he was dissatisfied with the outcome. 

However the Tribunal declines to uphold the complaint. 

Co-opted Members 

Mr Carter and Mrs Drury were co-opted as persons whose 
qualifications and experience were likely to be of assistance to 
the Tribunal. They took part in the deliberations of the 
Tribunal but the decision is that of the permanent members. 

Signed for the Tribunal: 

B. H. SLANE, Chairman. 2 

go13929 

Decision No. 13/90 

Reference No.: COM 11/89 

Before the Broadcasting Tribunal 
In the matter of the Broadcasting Act 1976, and in the 
matter of a complaint by Leo Antony Gilich of Titirangi, 
Auckland: 

Warrant Holder: Television New Zealand Ltd.: 
Chairman: Judge B. H. Slane. 

Member: Robert Boyd-Bell. 
Co-opted Members: R. M. Carter and B. W. Stephenson. 

Hearing: 17 January 1990. 

Decision 
Dated the 31st day of January 1990. 

The Programme 

In Foreign Correspondent on 25 May 1989, Television One 
broadcast a documentary prepared by Channel Nine in 
Australia for its Sunday programme. The documentary 
discussed recent legislation enabling the prosecution of alleged 
war criminals living in Australia for war crimes committed 
outside Australia during the Second World War. 

The programme fell into 2 parts. After showing that no 
Australian ex-servicemen would be subject to prosecution 
under the legislation, the first part of the programme 
concentrated on the case of Srecko Rover, a Croatian living in 
Australia and an Australian citizen, as an example. Rover and 
his background were investigated in the programme because 
he had already been named in an earlier Australian report as 
being suspected of war crimes so he would not be prejudiced 
by his case being shown. He was alleged to have been a 
member of the Ustasha (or Ustace), a Croatian regime led by 
Ante Pavelic which was set up by Hitler after the invasion of 
Yugoslavia by Germany during the war. 

In the second part of the programme, various issues were 
explored or taken further. These included whether or not the 
war was so long ago that reliable witnesses and evidence would 
be hard to come by; whether or not Australia's interests in 
terms of national unity and the avoidance of ethnic conflict 
between immigrant communities would be better served by 
dropping the legislation; whether the innocent would be hurt 
along with conviction of the guilty; whether or not political 
pressure had been put on the Australian Prime Minister by the 


