
5098 NEW ZEALAND GAZETTE No. 223 

Yugoslav Secret Police. This had resulted in a sentence of 
15 years imprisonment for attempted murder. This 
programme point to a campaign of assassination conducted 
against Croatian nationalists living outside of Yugoslavia by 
agents of the Yugoslav Secret Police. This had not been 
reported in New Zealand. 

The complainant summarised his complaint as follows: 

"l. The programme is prejudiced and misleading. 

2. The programme is neither impartial nor objective. 

3. The programme is racist. 

4. The programme is inaccurate. 

5. The programme is malicious and has potential to cast 
suspicion of guilt on any Croatian emigrant. 

6. In the programme, allegations are presented as facts." 

Television New Zealand's Findings 

On 4 October 1989 Television New Zealand Ltd. informed the 
complainant that the complaint had not been upheld. It 
acknowledged the complainant's genuine concerns which it 
said were fully recognised and respected by the TVNZ 
Committee. 

Television New Zealand's findings comprised more than 
6 pages of detailed analysis of the complaint. 

TVNZ noted the reasons why 2 persons had been identified 
and the case of 1 of them examined. TVNZ referred to the 
historical antagonism between Croatian and Serbian 
communities in the Balkans going back many hundreds of 
years and said that in 1918 they became unwilling fellow­
citizens when the allies established the kingdom of the Serbs, 
Croats and Slovenes under Alexander I. The country was 
named Yugoslavia in 1929. It seemed that, during the period 
between the wars, the Serbs dominated Yugoslavia 
economically and culturally and that their old adversaries, the 
Croats, were considerably disadvantaged. When Hitler's 
Germany invaded the Balkans in April 1941, it kept a promise 
to the Croatians by setting up a separate Croatian state. But 
the regime installed represented only a minority Croatian 
faction known as the Ustasha led by Ante Pavelic. 

Television New Zealand said that, according to the 
Encyclopaedia Britannica, the Ustasha "turned Croatia into a 
state on the model of the most extremist National Socialist 
Party formation, the SS, or Schutzstaffel, into which only the 
most dedicated and racially pure Germans were admitted. The 
Ustasha persecuted and killed many thousands of Orthodox 
Serbs, Jews and Muslims." 

The Ustasha lasted 4 years and were replaced at the war's end 
by a government led by Tito-a government in which once 
again the Serbs were dominant. Television New Zealand 
acknowledged that the retribution turned on Croatians by 
Serbian "Chetniks" was brutal and savage, involving torture, 
mass murder and infamous death marches. It was during that 
period that Croatians became refugees and sought new lives 
abroad. 
Given the legacy of hatred and bitterness between Croatians 
and Serbians over a long period, the committee believed they 
could better appreciate why the complainant and his fellow 
signatories related to a programme which profiled a fellow 
Croatian as a likely war criminal. However, Television New 
Zealand believed the complainant may have misunderstood 
the purpose of the programme and did not recognise the very 
valid reason why Srecko Rover was highlighted. 

Television New Zealand pointed out that the main thrust of the 
programme was the internal debate going on in Australia over 
whether the war crimes trials should go ahead at all. It did not 
single out the Croatian community. It highlighted one 
Australian resident who happened to be a Croatian suspected 
of war crimes. There was no suggestion that all, or the 
majority of, the 250 suspects were Croatians. The ethnic 
background of the other named suspect, Conrad Kolayse, was 

not mentioned but as his alleged crimes occurred in Latvia it 
seemed highly unlikely that he would be of Croatian descent. 
TVNZ did not consider that any inference could legitimately be 
drawn from the programme that all Croatian migrants to 
Australia and New Zealand could be terrorists. 

It was not suggested that the references to King Alexander had 
anything to do with the war crimes and they were shown as 
part of the historical background. 

As to the alleged historical inaccuracy-that King Alexander 
was assassinated by a Macedonian-Television New Zealand 
said all historical references stated that the assassination was 
carried out by order of a group of Croatian nationalists who 
used the Macedonian as a "hired gun". 

It was not necessary for the brief historical package to have 
made reference to the assassination of 3 Croatian 
parli,amentary leaders in the Yugoslav Parliament. 

As to the claim that, in regard to the bombing of the Yugoslav 
Consulate in Sydney in the early 1970s, allegations were 
presented as fact, Television New Zealand noted the Australian 
Security Intelligence Organisation's belief that a Croatian 
Liberation Organisation with links to Ustasha was responsible 
and referred to a New Zealand Herald item in December 1988 
which concluded that Croatian nationalism was responsible. 

As to the file film in the programme of the shooting in 1968 in 
Sydney of an Australian boy from a Croat background by a 
Yugoslav Consulate staff member, it was true that no ethnic 
group was mentioned as having committed this act; but the 
shooting was used to illustrate the theme running through the 
programme that ethnic rivalries, born of experience overseas 
and in a distant time, had been imported into Australia along 
with the migrants. There was an implied fear that if individuals 
faced war crimes trials, ethnic violence would overflow again. 

TVNZ said that the programme did not pick on 1 suspect 
because he was a Croatian but because Rover had been named 
publicly in connection with the suspected war crime. There 
was nothing in the programme to lead a thinking viewer to the 
conclusion that, because an Australian called Srecko Rover 
had been named as a possible war criminal, New Zealanders of 
Croatian descent should also come under suspicion. 
The scenes of the Croatian club where Pavelic's picture hung 
alongside the Queen's were shown in the context of 
developing a profile of Rover. They showed he was 
comfortable in surroundings which seemed to honour a 
wartime leader whose actions were described as "genocide". 
Had the person named been a Serbian Chetnik, then it might 
have been appropriate to show the Canberra statue of Draza 
Mihajlovic, the Chetnik leader, who was guilty of horrifying 
crimes against Croatians. 

The programme did not portray all Croatians as anti-Semitic. 
It did state the well-documented fact that the Pavelic regime 
was responsible for the extermination of 40 000 Jews. The 
Hitler regime in Germany was responsible for killing millions 
of Jews but that was not to say that all Germans-as a 
people-were anti-Semitic. 
As to the allegation that the programme was racist by raising 
the issue of collective reputation, the programme did not 
suggest that all 250 individuals being investigated belonged to 
1 ethnic group. The impression was given that they could 
come from any of the large number of migrant parties that 
arrived in Australia after the Second World War. 
The complainant had supplied newspaper clippings and a tape 
which chronicled events in Scotland, Germany, Australia and 
elsewhere where Yugoslavs, other than Croatians, were 
portrayed as committing crimes against Croats and 
circumstances in which Croatians may have been wrongly 
accused of crimes (specifically the bombings in Australia) at 
the instigation of such people. TVNZ said the programme was 
not about ethnic violence in Australia. It was about the 
tracking down of people who were now Australian residents 
who may have been guilty of war crimes and about the debate 


