
20 DECEMBER NEW ZEALAND GAZETTE 5099 

in Australia about what purpose might be served by bringing 
them to justice half a century on. 

The Television New Zealand Committee considered that the 
documentary appeared to be well researched, set out the 
issues clearly and provided an adequate profile of 1 man who 
could safely be named as a suspect. In fact, he was given the 
opportunity to answer allegations and a lawyer was questioned 
on the propriety of bringing charges. There was a self-evident 
balancing of viewpoints and the committee did not believe that 
it could fairly be seen as an attack on the Croatian community 
in Australasia. 

Complaint to the Tribunal 

The complainant then referred his complaint to this Tribunal 
on 13 November 1989. He repeated the allegations and 
claimed that the Television New Zealand Committee did not 
objectively consider the points of concern and details of the 
complaint were glossed over. 

He considered that TVNZ should have broadcast a 
programme presenting positive aspects of the Croatian nation 
and its present plight and persecution since 1918 to the 
present time. 

Mr Gilich repeated that he was not concerned about Srecko 
Rover but TVNZ correspondence kept on expounding the case 
of Srecko Rover. Allegations of inaccuracy and 
misunderstanding of historical information were also made. 
The programme would have been more balanced if it showed 
the scenes of war crimes without mentioning any names of any 
nationality or alternatively made it clear that crimes were 
"perpetrated in Germany, Holland, France, Hungary, Croatia, 
Serbia, Baltic states etc.". 

Television New Zealand's Submission 

In response, Television New Zealand submitted that the 
programme was concerned with Australia and the question of 
holding war crime trials in Australia so long after the events 
which gave rise to the charges. The issue in the complainant's 
view appeared to be the scope of the programme-the fact 
that there had not been a broader canvas which would have 
opened up an investigation of long-standing causes of friction 
and alleged injustices which have resulted in bitterness and 
hatred within 6 different states or ethnic groups which make 
up Yugoslavia. That would go well beyond the nub of the 
programme-war crimes trials in Australia. 

Television New Zealand submitted that it was not obliged, 
where the statutory provisions had not been breached, to take 
into consideration further possible programme output to 
address an unproved imbalance. The complainant's allegations 
about the representation of the Croatian nation were without 
foundation because the Croatian nation, intrinsically, was not 
under examination. The only reason that some Croatian 
background was given was because of the need to show the 
background of Srecko Rover, the man whose name was on 
public record as a war criminal suspect. Had Rover been of a 
different nationality and a different background, it was certain 
the Australian producers of the programme would have 
investigated that background with the same thoroughness. 

The company replied to a number of other points that had 
been raised and said: 

"The complainant's consistent comments about the 
programme constantly referring to Srecko Rover and his 
affirmation that he has no argument with Rover being 
investigated as a war crime suspect, appears to confirm 
the company's belief that he continues to misunderstand 
the intent of the programme, because Rover is central to 
it. The Croatian references, to which the complainant 
objects, were supplied essentially for the purpose of 
backgrounding Rover." 

In reply, Mr Gilich repeated his allegations and added some 
further information. The complainant added that, in 
retrospect, the decision by TVNZ should have been not to 

broadcast the programme which was likely to offend members 
of an ethnic minority. There was a precedent set when TVNZ 
decided not to broadcast a programme about Maoris also 
made in Australia as It was considered that it would offend 
members of the Maori race. He concluded his letter with the 
quotation from the reporter "... the wartime past of other 
Croats is open to question." Mr Gilich added "Which other 
Croats? Any one of us?" 

Consideration 

The Tribunal viewed a tape of the programme and the 
additional tape and newspaper clippings supplied by the 
complainant. The Tribunal also read all the correspondence 
between the complainant and Television New Zealand. 

The Tribunal has to say that Television New Zealand has been 
exemplary in the manner in which it has dealt with the 
complaint. The correspondence from the Chief Assistant to 
the Director of News and Current Affairs was thoughtful, 
considerate and fair and the decision was carefully arrived at 
and adequately explained. 

In our view, the fundamental issue which Mr Gilich has had 
difficulty accepting is that the programme was primarily about 
war crimes trials in Australia and their implications. It was not 
about Croatians and their history or the history of and rivalries 
between the nationalities and peoples that make up modern 
Yugoslavia. 

TVNZ explained this clearly to Mr Gilich in its correspondence 
with him and the issues between the parties were clearly 
defined in that correspondence to the extent that it became 
somewhat repetitive. 

However it was clear to us that misunderstanding persisted 
with TVNZ contending (rightly in our view) that Mr Gilich had 
not understood the purpose of the programme and Mr Gilich 
still concerned that TVNZ had not properly understood his 
complaint. 

The Tribunal therefore took the opportunity of holding an oral 
hearing which Mr Gilich and 2 fellow complainants and the 
Director of News and Current Affairs for Television New 
Zealand and his Chief Assistant were invited to attend. 

The Hearing 

At the hearing, Mr Gilich re-stated his view that the 
programme showed an unbalanced, inaccurate and biased 
background on Croatians. He said the programme should not 
have been shown in New Zealand, although he abandoned this 
contention as the hearing progressed. He did not pursue at the 
hearing other aspects of the original complaint which were 
clearly unsupportable, such as the allegation in his letter of 
8 August 1989 that the programme conducted a "hate 
campaign" against Croatians. 

Mr Gilich emphasised that he made no allegations of bad faith 
against the representatives of Television New Zealand. He was 
concerned about the way the programme had been made. It 
was in that form unsuitable for showing in New Zealand. 

Mr Gilich had said several times that TVNZ had 
misunderstood his complaint-that he was not against the 
investigation of war criminals. He rightly conceded at the 
hearing that at no time had TVNZ suggested that he was 
against the investigation of war criminals. 

He effectively dropped his allegations of bias against TVNZ 
itself. 

The points in which Mr Gilich said the programme was 
defective were: 

l. He said the assassination of King Alexander was wrongly 
attributed to a Croatian group. He considered that those 
who brought about the assassination could have come 
from any or a combination of 4 national groups, including 
Croatians. (The script attributed it to the Ustace). 

2. The narrator had said that 40 000 Jews were killed in 
Croatia. Mr Gilich acknowledged that thousands of Jews 


