
20 DECEMBER NEW ZEALAND GAZETTE 5101 

Yugoslavia. It was about the current debate in Australia over 
the prospect of alleged war criminals being tried there under a 
1988 Australian law for events that happened nearly 50 years 
ago in Europe. The programme was a serious, in-depth 
treatment of the topic. It canvassed such questions as whether 
the quest was for justice or merely for revenge; whether the 
innocent might be branded; the lapse of time since the events, 
with the result that some witnesses are dead and the memories 
of others are unreliable; the mixed feelings about war crimes 
trials in the Jewish community; whether the War Crimes 
Amendment Act 1988 had been politically aimed at securing 
the Jewish vote; whether the style of investigators was 
overbearing; the fact that the actions of the Australian armed 
forces were outside the scope of War Crimes Act and whether 
Australia had the power to try people for crimes committed 
elsewhere. 

Also considered was the enormity and horror of atrocities 
committed during the Second World War. The programme 
used some archive material but most of its visuals were 
interviews with participants in the current debate. 

The programme developed its investigation by telling the story 
of Srecko Rover, a Croatian immigrant who had been 
mentioned in Parliament as one suspect and named in the 
Menzies report on War Criminals in Australia. Mr Rover was 
chosen because his name was already public. The mention of 
others not previously publicised would have run the risk of 
prejudicing their trials. It was clear that he had already been a 
public figure in Australia for some years, as a spokesman for a 
Croatian liberation group. 

The story of Mr Rover could not have been told without 
mentioning his ethnic origin. The complainants thought that 
other countries where atrocities occurred should also have 
been mentioned, by way of balance. The Tribunal disagrees. It 
is not necessary for a programme to carry out an extensive 
balancing exercise to deal with every secondary fact or aspect. 
It is understandable that the complainants focused on Mr 
Rover's nationality. However, the reality is that his nationality 
was secondary. The fact that he was Croatian was incidental to 
the possibility that he was a member of a roving court-martial 
which sent members of ethnic minorities to their deaths under 
a puppet regime. 

Further, as TVNZ pointed out, Croatians were not the only 
people whose actions were mentioned in connection with 
atrocities. There was archive film of an Australian bomber 
crew who strafed lifeboats carrying unarmed Japanese. There 
was also mention of a person involved in extermination 
programmes in Latvia. 

The Tribunal does not consider that the programme was 
unbalanced by showing the Croatian club named after Dr Ante 
Pavelic. Rover did go there. Nor does it consider that this 
needed to be balanced by showing the statue in Canberra. 

We record however that the complainant's evidence made 
clear to us that most Croatian clubs in Australia and elsewhere 
do not display pictures of Pavelic and condemn those that do. 

The complainant took particular exception to the narrator's 
words, "Good Australians all these may doubtless be. The 
wartime posts of other Croats may be open to question'', while 
showing members of the Pavelic club. He took from it that all 
Croatians are under suspicion. The Tribunal does not agree. 
On the plain meaning of the words, the script differentiated 
between "good Australians" of Croatian descent and others 
whose pasts were questionable. The interpretation placed on 
this by the complainant rather reflected their feelings of being 
not understood by other New Zealanders. 

Having considered TVNZ's reply in detail, the Tribunal takes 
issue with hardly any of it. The Tribunal does not accept Mr 
Gilich's contention that "many of the statements ... are either 
incorrect, unproven allegation [ s] or speculation". Some of the 
factual areas traversed remain controversial. The Tribunal 
cannot resolve controversies on which historians are divided. 

The complainant has not shown that the programme was 
inaccurate on any significant point. 

There is no evidence of partiality by TVNZ in its decision to 
run the programme. There was no sign of editorial selectivity 
to support a particular view in the programme. It presented a 
range of views in a balanced way. Not every secondary or side­
issue raised in a programme calls for extensive balancing. The 
programme was not unfair in the manner claimed by the 
complainant. 

The complainant has not made out his claim that the 
programme was a racial slur on New Zealand residents of 
Croatian origin. The statement produced at the hearing to the 
effect that friends of friends of Mr Gilich had asked about 
Croatian war criminals is not particularly strong evidence of a 
racial slur. There is always a risk that a programme about 
crimes allegedly committed by members of a small ethnic 
group will affect the feelings of some of the public towards 
other members of that group. However, the only way of 
ensuring that this does not happen is to have no airing at all of 
such issues. Clearly it would be against the public interest to 
suppress discussion of matters of legitimate news value. The 
Tribunal has to find the line in each case between legitimate 
free public discussion on the one hand and a general racial slur 
on the other. 

The complainant's concern is understandable, in that the 
programme may be the only recent media mention that many 
New Zealanders have seen of Croatia or Croatians. However, 
as Mr Norris submitted, the general ignorance of New 
Zealanders about a particular country should not determine 
whether a programme is broadcast. 

Whether New Zealanders are better off without a detailed 
education in the bitter history, the ethnic enmities and 
continuing rivalries inside and among those European 
communities which are represented in New Zealand is a 
question we were not required to answer. We can only say 
that, sincere and genuine though the complainant is, the 
history he has referred to us has more than a little affected his 
judgment of the Foreign Correspondent programme. 

The complaint is not upheld. 

Co-opted Members 

Messrs Carter and Stephenson were co-opted as persons 
whose qualifications and experience were likely to be of 
assistance to the Tribunal. They took part in the deliberations 
of the Tribunal but the decision is that of the permanent 
members. 

Signed for the Tribunal. 

B. H. SLANE, Chairman. 
9013930 

Indecent Publications Act 1963 

Decision No. 49/90 

Reference No.: IND 61/90 

Before the Indecent Publications Tribunal 
In the matter of the Indecent Publications Act 1963, and in 
the matter of an application by the Comptroller of Customs 
for a decision in respect of the publications contained in 
application No. IND 61/90. These publications are more 
particularly referred to by title and publisher in the 
categories specified in the decision which follows: 

Chairperson: P. J. Cartwright. 

Members: K. A. R. Hulme, W. K. Hastings and S. C. 
Middleton. 

Hearing at Wellington on the 16th day of August 1990. 

Appearances: No appearance by or on behalf of the importer. 
M. J. Wotherspoon on behalf of the Comptroller of Customs. 


