
5090 NEW ZEALAND GAZETTE No. 223 

organisations actively involved in the area of sex education as 
it is administered in this country. 

"Of these, neither Ms Shaw nor Dr Durham make any 
reference to contraception. Ms Clinton refers merely to 
statistics showing ignorance of contraception, in those coming 
to her clinic. Ms Skinner speaks as one on the 'receiving end' 
of a situation which results in unplanned pregnancies and their 
attendant consequences. Ms Durden speaks as an expert in 
family planning education. Her concern, as she clearly states, 
is that the present situation 'disadvantages under 16-year olds' 
in limiting the information to which they may have access 
about sex education. 

"To suggest, as you do, that these speakers are protagonists in 
a "5 v. 2" situation in which they advocate access to and 
information about contraceptives to girls under 16 in our view 
cannot be substantiated. 

"Of the other 3 speakers, Dr Sparrow and Mrs Pryor were 
chosen as members of lobby groups with strong views about 
sex education and section 3 of the Contraception, Sterilisation 
and Abortion Act. Father O'Neill was chosen as a 
representative of the Roman Catholic Church which holds 
views on a moral basis about sex education and contraception 
by what it calls 'artificial means'. As the Roman Catholic 
Church has a wide membership, it was felt important that the 
church should have the opportunity to re-state its views. 

"Significant points of view are in our opinion represented in 
this programme. You make other suggestions for speakers and 
no doubt people with views differing from yours would make 
still more. We can only point out that in a 30-minute 
programme we cannot cover all possible participants and can 
only seek to ensure that significant points of view are 
represented. This we believe was done in a fair and balanced 
way." 

Complaint 2 

The complainant said the programme stated that out of 
373 pregnancies, there were 208 abortions. Because abortion 
was mentioned, why was Mrs Clinton (of "Parkview Abortion 
Clinic") not asked the question: - "How many of the 29 girls 
under 16 quoted as counselled at Parkview went ahead with an 
abortion?" This omission was bias. 

"We would emphasise that this programme was not about 
abortion. The question of how many girls went ahead with an 
abortion was Irrelevant and would have diverted attention from 
the question under discussion." 

Complaint 3 

Dr Sparrow's assertion in the programme that "there is no 
evidence to prove information on contraception increases 
pregnancies" should have been challenged. 

"Dr Sparrow's statement 'I don't think there's any evidence 
for this ... ' (i.e. the view that giving information about 
contraception increases sexual activity) is in fact challenged in 
the programme. Marilyn Pryor whose statements precede 
Dr Sparrow's says, 'giving contraceptive advice doesn't work 
. . . one of the things that does seem to happen with these 
programmes is what goes down is the age of consent'." 

Complaint 4 

Another of Dr Sparrow's assertions about the risk of 
pregnancy to the teenage mother and the risk to her child, 
should also have been challenged and questioned. A doctor 
from Doctors for Life could have put another point of view. 

"The additional risks to pregnant mothers under 16 and 
their children are well documented by the medical profession 
and those in helping agencies. Your assertion that 'Dr Sparrow 
does do abortions' is not germane to this discussion. We repeat 
this programme is not about abortion." 

Complaint 5 

Broadcast of the final remark (by Ms Skinner) was an editorial 
bias on RNZ's part. 

The final remarks by Ms Skinner, who we remind you is a 
midwife at Wellington Hospital's Adolescent Unit, are those of 
a person who is actively involved in caring for pregnant 
teenagers. Her expression of concern for her young patients is 
we think an entirely appropriate comment to finish the 
programme. 

"Your comment that the programme was Intended as some 
kind of expression of disrespect for mothers on Mother's Day 
we reject entirely. 

"We have given careful consideration to the allegations 
contained in your letter. As you are no doubt aware, a claim of 
editorial bias is a very serious one. In this case it concerns 
2 senior journalists, the editor of current affairs and the 
programme producer both of whom have wide experience and 
enjoy considerable respect as professional broadcasters. 

"We can find no evidence for your allegations. On the 
contrary, we believe the programme concerned presented the 
issues In a fair, rational and balanced way in an area that only 
too often leads to emotional and combative expressions of 
opinion." 

On 7 June 1988, in acknowledging the above reply from Radio 
New Zealand's Manager, National Radio, Mr Clarke wrote a 
long letter of formal complaint. 

This consisted of the covering letter, page 2 "subject matter", 
pages 3, 4 and 5 elucidating Complaint 1, pages 6 and 7 
elucidating Complaint 2, page 8 elucidating Complaint 3, page 
9 elucidating Complaint 4, pages 10 and 11 elucidating 
Complaint 5, page 12 and 13 referring to the claim of editorial 
bias and in respect of all 5 complaints, and a further page 14 
relating to the final parts of and other matters in the manager's 
letter. 

On 10 June 1988 the Manager, National Radio acknowledged 
receipt of the letter, said he had nothing to add to his reply of 
23 May and stated that Mr Clarke would recall that formal 
complaints were to be made with the Secretary of the 
Corporation. The Manager, National Radio said that, if Mr 
Clarke would like him to forward the correspondence to the 
secretary, to let him know. 

On 15 June 1988 Mr Clarke replied to the Manager, National 
Radio and also sent a letter to the Secretary of the BCNZ with 
all the previous material mentioned and 2 pages of additional 
material. 

The letter to the Secretary of the BCNZ of 15 June was in fact 
the formal complaint. 

The secretary acknowledged receipt of the complaint and on 
25 June Mr Clarke wrote to him asking, when the Board met 
on 26 July and dealt with his complaint, whether he would be 
allowed to be present and also the general public. 

On 5 July 1988 the secretary replied to Mr Clarke saying that 
the Board meetings were confidential and that only in 
exceptional cases when necessary were outside parties asked 
to attend a preliminary executive examination of the 
complaint. The secretary said that Mr Clarke had presented a 
very detailed case in support of his formal complaint 
(amounting to 22 pages in all) and "there would not appear to 
be a requirement that you should attend on this occasion". 

In August, following a further letter from Mr Clarke, the 
Acting Secretary of the Corporation advised that preparation 
of material for consideration by the Board was incomplete at 
the time of their July meeting and would be considered on 
30 August. In September Mr Clarke wrote asking what the 
Board's decision was. 

Broadcasting Corporation's Response to the Complaint 

On 26 September 1988, the Secretary of the Corporation 
wrote to the complainant saying that the Board of the 


