
5092 NEW ZEALAND GAZETTE No. 223 

included a cassette recording of the programme which we 
have listened to. 

In essence, Radio New Zealand's submission to us repeated 
what the Manager, National Radio said at the outset in his 
letter to the complainant. 

Radio New Zealand Limited, like the BCNZ before it, found 
some difficulty in relating the 2 additional pages, submitted to 
the Corporation by Mr Clarke, to the substance of the 
complaint. Radio New Zealand was unable to support Mr 
Clarke's overall inference of editorial bias. 

"However, in those 2 pages, he also refers to an alleged 
inaccuracy in a quotation from the Standing Committee of the 
Board of Health on Child Care submission to the Royal 
Commission on Social Policy (confusion between the words 
'available' and 'unavailable' ... ). This quotation was taken by 
the producer direct from a photocopy of the complete 
submission, provided to him by the Royal Commission itself. 
Reference to the Standing Committee's submission confirms 
that the material in question was quoted accurately, word for 
word, from section 9 of that submission under a sub-heading 
Contraception, page 6. A photocopy of the relevant page of 
that Standing Committee's Royal Commission submission is 
attached ... " [Mr Clarke subsequently accepted this.] 

" 'There is an inconsistency in that a teenager may become 
pregnant, undergo a termination of pregnancy or bear a child 
and be responsible for raising that child, yet be denied by law 
information about contraception and have contraceptives 
legally unavailable to them .. .' " 

The Complainant's Comment on Radio New Zealand's 
Submission 

Radio New Zealand's submission was sent to the complainant 
for his comment in accordance with the Tribunal's usual 
procedure. 

On 7 February 1989 he wrote to the Tribunal about Radio 
New Zealand's submissions enclosing copies of some of his 
previous letters. 

Regarding Complaint 3, he accepted Radio New Zealand's 
explanation and therefore withdrew this complaint. (The 
explanation was that Dr Sparrow's view was balanced by Ms 
Pryor's in the programme.) He also accepted Radio New 
Zealand's explanation of the quote from the submission to the 
Royal Commission. 

He said that Radio New Zealand persisted in saying that 
neither Ms Shaw nor Dr Durham referred to contraception and 
quoted a section of the programme which he said showed that 
they did. 

Referring to the "5 versus 2 situation", he said that he 
amended that in his letter of 7 June to a "6 versus 2 
situation-which makes it even worse for Radio New 
Zealand". 

The complainant said that Radio New Zealand's submission 
that significant points of view had been presented had been 
rebutted in his letters of 7 and 15 June. 

He had material that challenged the view that teenagers are at 
a physical disadvantage in child-bearing. 

He analysed parts of the programme to show that Radio New 
Zealand's submission was in a certain aspect evasive. 

The complainant commented in detail on other aspects of 
Radio New Zealand's submission in his 5-page letter to the 
Tribunal and thought his complaint substantiated. 

Decision 

The Tribunal has decided that a hearing is not called for on 
this complaint as the matter has been fully documented. 
Generally this complaint falls into the category where the 
complainant feels that every point of view in respect of a 
controversial topic and its implications should be not only put 
but also fully aired in a programme. 

As we have pointed out before, neither is legally required nor 
practically possible. 

We have also listened carefully to a tape recording of the 
programme. We have concluded it was a well-balanced 
programme where significant points of view were aired and so 
the statutory and programme rules requirements were met. 

As to the specific complaints we rule: 

Complaint 1 

We do not accept that 5 speakers were clearly in favour of girls 
under 16 being given access to contraceptives and information 
about their use. They did not say so in the programme. In this 
respect we accept the manager's initial response to the 
complainant where the manager described what was actually 
said by whom. Balance was given by what Ms Pryor and 
Father O'Neill said but it should be understood that all 
8 speakers said different things and had different emphases in 
what they did say. 

For instance, Mr Clarke said that 1 programme participant 
referred to contraception. But in support of that, he quoted 
her as saying that they hoped to get a task force, "that will 
look at ways of preventing the adverse outcomes of adolescent 
sexuality, there's particularly sexually transmitted diseases and 
pregnancy". 

Complaint 2 

The programme was not about abortion, as Radio New 
Zealand repeatedly said to the complainant. Indeed, we would 
comment that the complainant makes far more of it than the 
programme did. The question he posed did not need to be 
asked. 

Complaint 3 was withdrawn by complainant. 

Complaint 4 

The risk of pregnancy to the teenage mother and her child was 
mentioned. The Manager, National Radio wrote to the 
complainant that the additional risks were well documented by 
the medical profession and helping agencies. 

It was one aspect but as such did not need to be countered by 
any different view. 

Complaint 5 

Ms Skinner's final remarks to the effect that a lot more needed 
to be done than just the repeal of the section (she said "the 
Act" but probably meant the section given the context) though 
freely available information about contraception would be a 
start; and that she would very much like to have been able to 
have talked to her young patients a year before she saw them 
in which case they might not have been in the situation they 
were in-none of this demonstrated bias on Radio New 
Zealand's part in our view. 

We decline to uphold any of the complaints. 

Mr Clarke was quick to allege bias. That is a serious allegation. 
It seemed to be based more on his interpretation of the 
position of individuals on the issues which concerned the 
complainant than the programme itself. 

We find not the slightest basis for the allegations: no 
programme on such an issue can be without imperfections. 
But we found no breach of standards at all. 

The programme examined the 3 major questions outlined in 
the Manager, National Radio's letter of 23 May 1988 in a way 
that indicated integrity and concern on the part of those who 
took part. This was appropriate for a programme of this 
nature. 

We have set out the complaint and the correspondence not 
fully but at some length. It demonstrates the cost to the 
broadcaster of the pedantic and repetitive approach taken by 
the complainant. He added letter upon letter. If he complains 
again he should limit his words and realise that the 
broadcasting body is not obliged to enter into lengthy 
correspondence with him. 


